Svenske Posten dropper ePosten ,

Det svenske postverket dropper prosjektet som skulle gi hver svenske en gratis e-postadresse. Problemer med skalerbarhet og konsept førte til døden for prosjektet. Det er fint å høre for Posten Norge, som forrige uke lanserte ePosten.

For et par år siden skulle Posten Sverige gi hver eneste svenske en gratis e-postadresse. Tjenesten skulle hete MinPost og skulle bli en elektronisk variant av den vanlige postkassen, skriver Vision.

Men planene ble skrinlagt.

- MinPost drives ikke lengre i sin opprinnelge form. Dels på grunn av at e-post har blitt så vanlig, dels på grunn av at våre leverandører fikk probem med skalerbarheten, sier Anne-Catherine Worth, pressetalskvinne for Posten Sverige.

I forrige uke lanserte Posten Norge sine planer for den nye elektroniske tidsalder med ePosten. Dette er en tjeneste som skal koble personnummer opp mot en ePostadresse, slik at man på en sikker måte kan foreta transaksjoner over nettet, blant annet motta faktura, viktige brev, offentlige dokumenter, samt foreta en rekke posttjenester.

Posten Norge med sin satsing er med andre ord langt større og mer kompleks enn det svenskene så for seg for et par år siden.
Les mer om Posten Norge sine planer:
Slik blir den nye (e)Posten
Posten satser 100 mill. på nettet

Vision skriver at det svenske postvesenet planlegger en annen elektronisk løsning, som skal overta MinPost-tjenesten.

- Jeg vil ikke beskrive hva det er her ettersom vi betrakter det som en forretningshemmlighet. Men jeg kan si at det handler om elektronisk leveranse, men ikke e-post, sier Anders Thoursie, produktsjef i Posten Sverige til Vision.

Ovenfor den svenske avisen bekrefter produktsjefen at denne tjenesten bruker nettet som distribusjonsform og at tjenesten skal koble sammen fysiske forsendelser med elektroniske, hva nå det skulle bety.

Til toppen