Svenske Schibsted-kutt går mest utover nettet

Svenska Dagbladet, Schibsteds store tapssluk på det svenske avismarket, må spare ytterligere 55 millioner svenske kroner. 33 journalister må gå, hvorav over halvparten jobber med nettpublikasjonen.

Svenska Dagbladet, kalt "Svenskan" på folkemunne i Sverige, har hatt en kjempenedtur de siste årene. Avisen, der norske Schibsted har tatt ovr majoriteten av eierskapet, har tapt 3.600 i opplag det siste året og solgte per juli et snitt på 153.815 aviser per dag.

I november i fjor la Svenskan om til tabloidformat og skilte seg mer ut fra sin argeste konkurrent Dagens Nyheter. En sparepakke på 100 millioner svenske kroner ble introdusert, og det siste året har antall ansatte blitt redusert med 100 personer, til rundt 400, ifølge Svenska Dagbladet selv. Rundt halvparten av disse er journalister.

Men den innsparingen har ikke vært tilstrekkelig. Ifølge nettutgaven av Svenska Dagbladet, skal det spares ytterligere 55 millioner kroner, den sjette innsparingen på ti år, ifølge Resumé.se. 55 årsverk skal bort, hvorav 33 journalister. De største nedskjæringene skjer innenfor nettvirksomheten kalt Nye Medier.

Ledelsen i avisen har som mål å snu et tap på 22 millioner kroner på Svd.se til en overskuddsvirksomhet på Internett i løpet av neste år. Ifølge Vision.se er over halvparten av de 33 journalistene fra webredaksjonen.

Også satellitt-trykkingen av papirutgaven i Umeå legges ned for å rasjonalisere distribusjonen, noe som vil ramme abonnenter i Norrland. Trykking vil imidlertid fortsatt foregå i Stockholm og Göteborg.

I februar 2000, før nettboomen krasjet, skrev digitoday.no at Svenska Dagbladet skulle tjene penger på Internett.

Til toppen