Svenske selskaper vet ikke hva 3G kan brukes til

Store svenske selskaper mener at tjenestene som er presentert på tredje generasjons mobiltelefoni er uinteressante. Selskapene sier at alt de vil ha er nettaksess.

Den svenske avisen Computer Sweden har foretatt en ringerunde til flere av de store selskapene i Sverige, for å snakke om 3G, den nye generasjonen med mobiltelefoner som skal revolusjonere kommunikasjonen mellom mennesker.

Resultatet av samtalene er mildt sagt nedslående.

- Vi hører mest om "flashiga" tjenester som posisjonering, at man ved hjelp av mobilen kan få rede på hvor man er, og om det er noen kompiser i nærheten. Det er tjenester for personlig bruk. Vi har ikke sett noen nytte ved de tjenestene som er presentert så langt, forteller Urban Jansson, IT-ansvarlig ved det svenske selskapet Saab Automotive.

Flere markedsanalytikere innenfor teleområdet mener at det vil være informasjonstjenester på mobil som vil være den store melkekuen for teleselskapene når 3G setter inn for alvor senere i år. I dag er bedriftene de store forbrukerne av tjenestene på GSM-nettet, helst gjennom tale.

Spørsmålet er om telebransjen greier å 'lure' penger ut av selskapene ved å få dem til å bruke tjenester på 3G.

Ifølge Computer Sweden har operatørene snakket lenge om underholdningstjenester, ulike betalings- og småpengetjenester samt informasjonstjenester. Men hva med tjenester til bedriftene?

Den svenske teknologiavisen skriver at selskapene de har snakket med i liten grad bryr seg om de ovenfor nevnte tilbudene og tjenestene. Men det som frister er hastigheten i nettet, en båndbredde som selskapene vil utnytte ved å koble datamaskinene trådløst opp på nettet.

- Vi har mange ansatte som er ute i felten. De har et behov for å kommunisere med våre interne systemer. I dag fungerer dette dårlig på grunn av lav hastighet, så vi trenger mer båndbredde, sier Mikael Hellström, IT-sjef ved ABB Service i Sverige til Computer Sweden.

Blivende 3G-leverandører som Tele2 AB og Europolitan sier seg enige i at ren mobilaksess mot selskapenes datamaskiner kommer til å bli særdeles viktig.

- Det går ikke an å ta særlig mye betalt for tjenester som brukes når noen sitter på kontoret foran sin datamaskin. Men dersom man kan levere tjenester til de som beveger seg utenfor kontoret og som trenger tilgang til interne databaser, er det tjenester selskapene kan være beredt å betale mer for, sier Östen Mäkitalo, 3G-rådgiver i Telia Mobile, til Computer Sweden.

Til toppen