Svenske SOL bytter ut staben

Tirsdag ble det klart at rundt ti personer må gå fra SOL i Sverige. Selskapet har mistet mange ledere siden sommeren, men selskapet vil likefullt romme dobbelt så mange ansatte som SOL i Norge. Kanskje.

Norske Scandinavia Online (SOL) er gjennom en smertefull omstillingsprosess der staben er nesten blitt halvert i løpet av få måneder for å spare kostnader og fokusere virksomheten. Fra å ha vært 85 årsverk denne sommeren, vil SOL AS gå inn i 1999 med rundt 45 årsverk.

I Sverige har den samme halveringen blitt signalisert på et tidligere tidspunkt i år. Et intervju med konserndirektør Sverre Munck i svenske medier ble tolket dithen at det svenske selskapet sto foran en drastisk reduksjon fra 80 til 40 personer fordi SOL i Skandinavia skulle satse på ren portalvirksomhet.

Nå viser det seg at både utgangspunktet var galt og at nyansene ikke var tatt helt med i regnskapet.

I kjølvannet av oppslagene gikk riktignok administrerende direktør Carl Klingberg ut for å korrigere bildet; mesteparten av eventuelle reduksjoner i staben ville komme fordi man enten solgte ut hele eller deler av de mange nisjevirksomhetene man også hadde bygd opp i Sverige i løpet av kort tid.

Nå viser det seg at SOL i Sverige i dag har flere ansatte enn det som ble angitt tidligere i år. I stedet for 80, har man sittet med hele 115 årsverk. 15 av disse forsvant da svenskene solgte ut et webbyrå á la norske Neo Interaktiv for kort tid siden.

I går kom meldingen at nye ti ansatte var på vei ut. Det innebærer at man havner på rundt 90 mennesker, det vil si dobbelt så mange som i Norge.

Det kan imidlertid hende at flere vil bli ansatt og ytterligere reduksjoner vil komme samtidig. Det er et spørsmål om hvordan man regner.

- Vi har nå plukket bort rundt ti fra administrasjon og kundeservice. Men det vil komme nye folk inn for å styrke vår kompetanse på andre områder. Det blir en slags kompetanseutveksling, der vi erstatter administrasjon med salgsfolk og redaktører, sier Klingberg til digi.no.

For å gjøre forvirringen total, opplyser han at det i realiteten vil være mellom 50 og 60 som kun jobber med portalen i SOL AB. Men at de andre 30-40 også delvis vil være ansatt, avhengig av eierstrukturen i underselskapene.

SOL vil i alle land nemlig hele veien ha et første nivå som inngangsport og andre, tredje og fjerde nivå hvor nisjetjenester som SOL Games, Resfeber, Bilweb og liknende vil være en del av mange interne og eksterne tjenester som SOL skal tilby webbrukerne.

Disse nisjevirksomhetene vil få delt eierskap eller eventuelt bli solgt helt ut av SOL AB, slik man har gjort med webbyrået.

- Vi går for en modell der partnerne våre har majoritetsandeler i samarbeidsselskapene. Vi skal velge de beste i hvert segment og la dem få overta management i selskapene, sier Klingberg.

Det betyr at samarbeidspartnerne til SOL AB vil eie alt fra 51 til 100 prosent i oppkjøpene.

Ett av problemene til SOL AB så langt, utenom at selskapet har gått med med millionunderskudd, har vært å holde på ansatte i lederposisjoner. Både i Norge og Sverige har de fungert som utdanningsanstalter for de nasjonale internettbransjene.

Salgssjef Johan Gahlin hoppet av i november for å bli viseadministrerende i webbyrået Gravity.

Økonomisjefen Åsa Lidén, som også var en del av SOL ABs ledergruppe, gikk tidligere i høst til en sjefsjobb i det nystartede internettfirmaet Intelligence. Der fantes det to tidligere SOL-ansatte fra før, Pierre Siri og Theodore Bergquist.

Ansvarlig for Bilweben, Mattias Plank startet i oktober for seg selv. Og i sommer, nærmere bestemt juni, gikk SOL-sjef Cecilia Geijer Haeggström til selskapet Gratistel AB.

Til toppen