Svenske Spray kjøper norsk felleskjøp

Etter sammenslåingen av Norsk Familieøkonomi og MassMarket sluker det svenske portalselskapet Spray Network det norske selskapet. Dermed bygges det et nytt europeisk felleskjøp som skal konkurrere med LetsBuyIt og CoShopper.

Markedssjef Luis Paulsen opplyser at svenske Spray Network opp hele selskapet etter at Norsk Familieøkonomi og MassMarket i fjor høst slo seg sammen.

Partene skal ha blitt enige om å holde salgssummen hemmelig.

Norsk Familieøkonomi er et forbrukerrettet blad (pluss en nett-tjeneste) som opprinnelig var eid av A-pressen, Skaufoss og gründerne (WACO) med en tredel hver. I overgangen mars/april solgte A-pressen seg ut og ville ikke være med det sammenslåtte selskapet videre.

Mediehuset overlot sine 12 prosent til Telenor Venture som var en av de større aksjonærene i MassMarket sammen med Venture Partners og et par gründere. MassMarket er et nettkonsept som fokuserer på salg av billige tjenester i bedriftsmarkedet.

Konserndirektør Bjørn Larsen i A-Pressen opplyser til digi.no at de solgte seg ut både fordi de ville fokusere på kjernevirksomheten på nett som i fremtiden kommer til å bli lokalaviser og regionale portaler. Han sier A-pressen også foretrekker å være inne i selskap der de kan sitte i styret og være en aktiv eier.

Dermed solgte A-pressen sin andel til Telenor Venture for en sum Larsen ikke vil røpe, men er fornøyd med.

Like etterpå ble altså hele det sammenslåtte selskapet slukt av portal- og aksess-selskapet Spray som skal tilby disse tjenestene nedover i Europa.

Spray er per i dag til stede i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Frankrike, Tsjekkia og Italia med sine portaler. Paulsen mener at konseptet deres er såpass bredt at han egentlig ikke regner verken CoShopper eller LetsBuyIt som direkte konkurrenter. Norsk Familieøkonomi/MassMarket er allerede på plass i Sverige, men det er ikke bestemt hva den internasjonale merkevaren skal hete.

Nordmannen Trond Aas vil lede den europeiske ekspansjonen. Han er i dag leder for den norske virksomheten. Utenlandsetableringen har vært planlagt i inneværende år.

Medlemstallet til Norsk Familiøkonomi er per i dag 21.000 i Norge.

Til toppen