Svenske toppet Oslo Børs

Svenske ContextVision leverte gode resultater onsdag morgen, og ble børsvinner blant IT-aksjene på Oslo Børs. IT-indeksen løftet seg svakt og endte drøyt halvannet punkt over gårsdagen.

Etter en nedtur på begynnelsen av dagen begynte IT-indeksen å stige igjen rundt klokken 14 og endte opp i overkant av ett punkt. Dette er første gang denne uken at indeksen holder seg stabil: Både mandag og tirsdag var preget av til dels kraftige fall.

Context Vision - som leverte halvårsresultatet onsdag - ble vinneren blant IT-selskapene. Et resultat før skatt på SEK 17 millioner sendte aksjen opp 7,32 prosent til 66,50 kroner.

Ellers var det ingen store utslag blant teknologiaksjene i dag - med unntak av Opticom som gikk opp ni kroner til 140 kroner. Til tross for at rykteflommen rundt selskapet har stilnet, ser det ut som om investorene er svært usikre på hvor denne aksjen egentlig skal ligge. Opticom-aksjen har vært flere ganger på vinner- og taperlistene de siste ukene, og det er lite som tyder på at aksjen har stabilisert seg.

Den kanskje aller mest spennende aksjen på børsen i dag var Merkantildata. Aksjen beveget seg opp og ned mellom 174 og 179 kroner, og det er tydelig at markedet prøver å bestemme seg for hva konsernsjef Tom Adolfsen har i ermet under torsdagens fremleggelse av halvårsresultatet. Merkantildata endte imidlertid på samme nivå som på tirsdag: 178 kroner. Volumet var også relativt høyt - 214.550 Merkantildata-aksjer skiftet eier i løpet av dagen.

- Aksjen blir omsatt på forventningene til morgendagen, men det er tydelig at markedet har justert opp dette fra før, sier en analytiker til digi.no.

Ifølge Reuters ventes Merkantildata torsdag å legge fram et resultat før skatt på 62 millioner kroner i første halvår mot 38 millioner kroner i samme periode i fjor. Anslaget er basert på en vekting av seks analytikeres estimater. Ingen av analytikerne anbefaler salg av aksjen, fem sier kjøp og en sier hold.

Det ble omsatt for rundt to milliarder kroner på Oslo Børs i dag men en betydelig del av volumet skyldes store poster som skiftet eier i Storebrand.

Til toppen