Svenskene dominerte SIME igjen

Nok en gang tok svenskene brorparten av prisene under det uoffisielle nordiske mesterskapet i multimedia. Eneste norske pris gikk til Din Side for beste tekniske løsning, en kategori som har vært kontroversiell på grunn av påstander om manglende teknisk jurykompetanse.

Under SIME-utdelingen i går kveld stakk svenskene av med syv av i alt ni priser. I fjor, da Norge ikke en gang var nominert i noen av kategoriene, tok svenskene seks av åtte priser (se "Spray over alle på SIME" under "Beslektede artikler" i høyre margen).

Selv om nominasjonene under Scandinavia Interactive Media Event (SIME) (et navn som er nokså villedende siden Finland også er med blant de nominerte) omfattet flere nordiske land enn Sverige, var det likevel svenskene som kunne inkassere flest trofeer. I tillegg fikk Norge og Finland fikk hver sin pris.

Det er tredje gang SIME-prisene deles ut, og i fjor gikk diskusjonen høyt fordi de aller fleste nominerte bidrag var svenske. I år har deltagerne hatt anledning til å selv melde på sitt bidrag - pluss at nasjonale juryer fra hvert deltagerland har vært i sving.

Dermed fikk juryen inn hele 307 påmeldinger, hvorav 200 var svenske. Av nominasjonene sto svenskene for 31 prosent av de nominerte bidrag, mot fjorårets 61 prosent.

Sammenlagt ble den svenske nettbokhandelen Bokus den store vinneren. Bokus gikk av med seieren i "The Scandinavian Grand Prix", og butikken vant også klassen for beste handelsløsning og beste interaktive mediestrategi. Bokus har rundt 1,5 millioner titler og ble i fjor kåret til årets beste forretnings-site 1997 av det svenske magasinet Resumé.

I juryens begrunnelse heter det:

"Juryn anser att dette är den sajt som nordisk interaktiv media kommer att komma i håg, og bli ihågkommen för, år 1998. Det är juryns allmänna övertygelse att den här sajten representerar en vändpunkt för vår industri, här i Norden. Ingen enskild sajt har, under sin korta existenstid på nätet, åstadkokmmit så mycket hopp, respekt och affärsmessig trovärdighet som denna."

I Norge sitter eks-PC World-redaktør Bernhard Steen og jubler. Den ansvarlig redaktøren i DinSide er veldig glad for prisen, men torde ikke selv reise til Stockholm til prisutdelingen.

- Jeg var for nervøs. Jeg hadde ærlig talt ikke våget å håpe på dette, selv om jeg er en uforbeholden optimist. Dette kommer vi til å bruke i markedsføringsøyemed i ett år framover. Det er ikke verst å bli valgt til det mest innovative nettstedet i Skandinavia når vi har vært på lufta i noen uker, sier Steen til digi.no.

Her er prisvinnerne i åtte kategorier (utenom Grand Prix):

1. Beste innhold: Inside, Sverige. Produsert av Scandinavia Online. I juryens begrunnelse trekkes det fram at nettstedet er et lysende eksempel på hvordan man sammenstiller mye informasjon i en helhet.

2. Beste tekniske løsning: DinSide, Norge. Produsert av Digital Hverdag. "Det här är teknik med glimten i ögat", kaller juryen Din Sides teknikk på nettet. Det er lagt vekt på det forbrukervennlige teknikken som gir høy merverdi for surfere.

Svenske Resumé skriver at denne kategorien er den det har stormet mest rundt under årets prisutdeling. Kritiske røster har hevdet at juryen ikke har kompetanse til å vurdere den tekniske siden uten å få fyldigere beskrivelser. Juryen har sett på teknikken utfra et forbrukerstandpunkt.

3. Beste Handelsløsning: Bokus Sverige. Produsert av Bokus og Netch Technologies. Juryen hadde ingen problemer med å bestemme seg for denne prisen, visstnok tok det kortere tid å bestemme seg, enn å gjennomføre en SET-transaksjon.

4. Beste kampanje: Wasa Försäkringar, Sverige. Produsert av Tesch & Tesch/Manne & Co. "Denna banner-kampanj har helt klart förändrat synen på kommersiellt utrymme på nätet," skriver juryen i sin begrunnelse. Nettstedet vant i mars i år prisen "Månedens web" i Resumé.

5. Beste design: Volkswagen, Sverige. Produsert av Icon Medialab. "En klassiskt modern touch, med ett stänk av sofistikerad högteknologi, konsekvent genomförd rakt igenom hela sajten," skriver juryen. Det blir også lagt vekt på at en postmoderne reklamestil er gjennomført i designen.

6. Beste interaktive mediestrategi: Bokus, Sverige. Produsert av Bokus og Netch Technologies. I denne kategorien hadde juryen problemer med å bestemme seg, og de ble tvunget til å dele opp motiveringen for prisen i visjon, kvalitet og handel. Vinneren var igjen Bokus.

7. Beste CD-rom: Poika, Finland. Produsert av Tuomas Honka. Den finske CD-rom'en forteller en vitenskapelig historie, og juryen kalte produktet 'emosjonellt rørende, og nærmer seg det magiske'. "Den här produkten kommer aldrig att beröra den stora massan. Men den fångade juryn. (..) Den använder möjligheterna i en interaktiv plattform på ett naturlig och icke påträngande sätt".

8. Juryens spesialpris: Nokia, Sverige. Produsert av Exigo. "Produkten som den här sajten behandlar är en av de mest komplicerade i mänsklighetens historia. Sättet som det behandlas i den här lösningen är ett av de enklaste och mest effektiva i nätets historie."

Til toppen