Apper som krever nedlasting av andre apper for å fungere er uglesett av Apple. (Foto: Erlend Aas, NTB scanpix)

Svenskene fryktet app-kaos. Apples vilkår ødela for bank-id

Norske utviklere er ikke like bekymret.

Apple har justert vilkårene for utviklere av mobilapper. Apper som er avhengig av andre apper for å fungere blir uglesett.

Det kom til å true alle svenske apper med bank-id, skrev nettstedet Breakit.se denne uken.

Mens norske banker har laget en rekke konkurrerende betalingsløsninger, har svenskene gått sammen om én felles løsning for mobilbetaling, Swish. Denne appen med 4,5 millioner aktive brukere var bare én av mange som er avhengig av bank-id.

Vilkårene gjorde det brått umulig å lansere nye versjoner i App Store.

Etter å ha svettet i noen dager kunne svenskene puste lettet ut.

Apple skal nemlig ha gjort et unntak for bank-id i Sverige. Stikk i strid med forbudet mot apper som er avhengige av andre apper, som blir værende.

Det er Apple-toppen Phil Schiller med ansvar for App Store, som angivelig selv bekrefter dette i en epost Breakit.se gjengir.

BankID i Norge faser ut appen sin

BankID i Norge hadde før en iOS-app, som i kombo med tredjepart-apper nok ville blitt rammet. Det samme hadde Buypass.

Går vi noen år tilbake var det slik at appen til Norsk Tipping, for eksempel, sendte brukerne en rundtur innom Buypass-appen for sikker identifisering. Slik er det ikke lenger.

Buypass har for lengst faset ut sin gamle løsning, og er ikke bekymret over Apple-vilkårene. BankID frykter heller ingen konsekvenser.

– Vi ønsker å fase ut appene våre og legger en plan for det i disse dager, opplyser kommunikasjonssjef Hege Steinsland i BankID Norge til digi.no.

Hun utdyper:

– Appene våre er svært lite brukt i og med at vi har web-klienten og BankID på mobil. Mandag denne uken var andelen transaksjoner på iOS 0,5 prosent og på Android 0,4 prosent av alle transaksjonene med BankID.

– Er nok mer dramatisk i Sverige enn i Norge

John Eivind Hallén er daglig leder i appbyrået Shortcut.

– Dette nok er mer dramatisk i Sverige enn i Norge, siden bankid på mobil-løsningen ikke er en app på samme måte, og selve bankid-appen i Norge heldigvis ikke har slått an, sier Hallén til digi.no.

Det er hans erfaring at apper som krever nedlasting av andre apper for å fungere, gir en dårligere brukeropplevelse.

Etter det digi.no forstår er det bestemmelsen i punkt 4.2.3 som utgjør det relevante punktet i Apples review guidelines for App Store. Her slås det fast at appen bør fungere på egenhånd uten å måtte kreve installasjon av en annen app.

– Det ser ut til at det igjen har kommet nye endringer i App Stores regelverk. Vår erfaring er at det genuint handler om å sørge for en fortsatt god brukeropplevelse når du begynner å bruke appene. I så fall er Apples og vårt hensyn det samme. Vi tror ikke dette vil få store konsekvenser for våre app-prosjekter, avslutter Shortcut-sjefen.

digi.no har vært i dialog med flere aktører. Dersom noen skulle få problemer med Apples håndheving av nevnte vilkår, er betalingstjenester kanskje en kategori som peker seg ut.

Så langt har det ikke latt seg bekrefte.

– De nye reglene i Apples App Store får ingen konsekvenser for Vipps eller DNBs betalingsapper, lyder svaret fra bankens kommunikasjonsrådgiver Marit Elisabeth Giske.

Likeledes spurte vi Danske Bank om vilkårene kan skape problemer for deres MobilePay. Etter to døgn kom følgende svar:

– Per nå ser vi ikke at dette kan få konsekvens for MobilePay, men vi er i ferd med å ta en evaluering av dette, uttaler leder av MobilePay, Knut Anders Wangen.

Vet du om Apples utviklervilkår skaper problemer for andre? Tips gjerne digi.no på e-post eller i kommentarfeltet.

Kommentarer (17)

Kommentarer (17)
Til toppen