Svenskene kjøper opp Nextgentel

Finsksvenske TeliaSonera hevner seg nå på Telenors oppkjøp i Sverige med å kjøpe opp Telenors største ADSL-konkurrent.

I dag morges innførte Nextgentel børspause og i 12-tiden kom nyheten selskapet har jobbet med:

Svenske TeliaSonera, Telenor erke-konkurrent, kjøper opp Nextgentel, Telenors største konkurrent i bredbåndsmarkedet.

Oppkjøpet girer opp den pan-nordiske krigen mellom TeliaSonera og Telenor ytterligere et hakk - selskapene satser stadig med i hverandres hjemmemarked.

Oppkjøpet av Nextgentel er nesten en direkte kopi av det Telenor har gjort i Sverige. Der har Telenor kjøpte opp de to bredbåndsselskapene Bredbandsbolaget og Glocalnet samt mobilselskapet til Vodafone.

    Les også:

Nå blir TeliaSonera Telenors største konkurrent på bredbånd i Norge - Nextgentel hadde 160.200 aktive ADSL-linjer ved utgangen av april. TeliaSonera har dessuten kjøpt den mest uavhengige ADSL-aktøren.

Der de andre konkurrentene, for eksempel Tele2, leier nesten alt av Telenor, har Nextgentel bygget seg et moderne nettverk med utstyr som er utplassert i alle nesten alle telefonsentralene i sør-Norge. Gjennom dette nettet har så selskapet begynt å tilby film og TV til sine kunder.

Tidligere har TeliaSonera kjøpt opp mobilselskapet Netcom og så Chess, noe som gjorde selskapet til den største mobil-konkurrenten til Telenor.

Oppkjøpet er allerede så og si i boks allerede: Teliasonera har fått på plass avtaler med aksjonærer som eier tilsammen 82,3 prosent av aksjene i bredbånddsselskapet Nextgentel. Det finsksvenske telekonsernet gir 65,50 kroner pr. aksje i forbindelse med oppkjøpet.

Det gir en meget hyggelig premie for aksjonærene, tilsvarende 45,2 prosent i forhold til mandagens sluttkurs. Det er også en premie på 15,4 prosent i forhold til historisk toppnotering for aksjen som var i oktober i fjor.

Finansmiljøet har lenge utpekt Nextgentel som en av de mest åpenbart oppkjøpskandidatene blant IKT-selskapene på Oslo Børs.

- Nextgentels styre og ledelse har i lengre tid vært opptatt av selskapets strategiske posisjonering i fremtidens bredbånds-, mobil- og telekommunikasjonsmarked i Norden. Med selskapets klare nummer to posisjon på bredbånd i Norge, er selskapet opptatt av å kunne være med å spille en betydelig rolle også i Norden, og utfordre Telenor også her, sier konsernsjef Stokke i en kommentar.

Til toppen