Svenskene rekrutterer intenst på CeBIT

- Det er en enorm respons på vår rekrutteringskampanje her på CeBIT, sier "euroadviser" Margaretha Holmer i Arbetsförmedlingen. Hun har konkurranse fra Sveits og Nord Irland - men ikke fra Norge.

Holmer arbeider i en avdeling i Arbetsförmedlingen kalt Expo Utland på svensk, "International Employment Service" på engelsk.

- Vi merker en sterk økning i interessen i år i forhold til i fjor. Mange er imponert over at IDC har konstatert at Sverige er verdens ledende IT-nasjon.

For Holmer er det et spesielt poeng å bruke store IT-messer i utlandet til å rekruttere. På CeBIT har Arbetsförmedlingen gått sammen med en rekke andre svenske institusjoner, blant andre Invest in Sweden Agency, flere IT-næringsparker og flere universiteter.

Sverige profileres som tiltrekkende for utenlandske investorer, som kilde til internasjonal suksess, som internasjonalt ledende innen forskning og teknologinyheter, som tiltrekkende for kompetente enkeltpersoner og bedrifter, som avansert markedsplass, som strategisk base i østersjøområdet, som land med konkurransedyktig kostnadsstruktur og som et "rettferdig, åpent og produktivt samfunn".

Den store svenske standen for rekruttering og investering er oppført i hall 16, der temaet er forskning og overføring av teknologi. Hit profilerer alle tyske länder seg med sine universiteter, sine forskningsinstitusjoner og sine ledende teknologibedrifter. Det er stappfullt av unge håpefulle som orienterer seg i det nye globale utdannings- og arbeidssamfunnet.

Andre europeiske land profilerer seg i det samme miljøet. Nord Irland markedsfører seg med sin nyvunne om enn stadig usikre fred. Sveits posisjonerer seg som skatteparadis for både bedrifter og individer. Bedriftsbeskatningen er maks 25,1 i prosent av overskudd, mot 30 prosent for Storbritannia, 35 prosent for Nederland, 36,7 prosent for Frankrike, 40 prosent for USA og 51,6 prosent for Tyskland. Personbeskatningen varierer fra 3,4 til 8,7 prosent for inntekter tilsvarende 250.000 kroner, opptil 9,3 til 21,1 prosent for inntekter opptil en million kroner. (Det siste må tas med et lite forbehold: Sykeforsikring kommer i tillegg.) På den sveitsiske skolen markedsføres også blant annet den internasjonalt renommerte polytekniske høyskolen i Lausanne.

Sammenlikningen med den puslete norske standen i hall 2 (programvare, e-handel og tjenester), der Norges Eksportråd har samlet Norman (med Ibas), SuperOffice og Unique, gir seg selv.

Uniques stedlige representant i Tyskland Rune Halvorsen sier til digi.no at Norge satser mindre og mindre fra år til år, og at man snart er nede i det nivået der selskapene slipper billigere fra det hvis de lager en egen stand og holder seg selv med kaffetrakter.

- For noen år siden var det store stands med en rekke fasiliteter. Statsrådene kom og snakket stort, men så ble ingenting gjort. Nå gidder ikke statsrådene å komme lenger, sier Halvorsen.

1. juni åpner verdensutstillingen Expo 2000 i Hannover, på et areal som er kraftig utvidet i forhold til dagens gigantiske IT-messe CeBIT.

- Der satses det stort, forteller Halvorsen. - Regjeringen mener det skal brukes 100 millioner kroner på å profilere Norge. Av dette skal industrien dekke halvparten.

Les våre øvrige saker fra CeBIT:


Xerox satser på kombiapparater
Kontorutskrifter koster over fem kroner per side
Lara Croft lanserte Voodoo4 og 5
Ericsson valgte Opera-nettleser til skjermtelefonen
Lanserer Sound Blaster Live!-støtte for Mac
SGI klar med avansert Linux-grafikk
Ericsson lager sin communicator
Verdens største dingsebegivenhet eser videre
Seagate hurtigleser Shakespeare på CeBIT
Samarbeid om profesjonell grafikkløsning for Linux
Kunnskapspakker for å gjøre e-kunder lojale
Fullverdig språkteknologi på 36 språk - også norsk
Heretter snakker robotene som mennesker
Trådløst på Internett i hjemmet
Talende e-post fra bærbar terminal
Trår vannet med ny mobil

Til toppen