Ifølge den nyeste panelmålingen fra Nielsen//NetRatings tilbragte den svenske Internett-brukeren i snitt vel 5 timer og 52 minutter foran hjemme-PC-en i mai.
Det er en økning på 1,4 prosent sammenliknet med april da gjennomsnittlig tidsbruk var på i overkant av 5 timer og 47 minutter.
Tilsvarende økning blant norske hjemmesurfere var imidlertid på hele 7,47 prosent.
Fra å bruke nesten 5 timer og 7 minutter online i april, økte den norske Internett-brukeren sin tid tilbragt i kyberrommet til nesten 5 timer og 30 minutter i mai, viser panelmålingen fra Nielsen//NetRatings.
Danmark kommer på tredjeplass med en snittbruk online på vel 5 timer og 6 minutter, mens finnene i snitt brukte vel fire og en halv time på nettet i mai. I begge land er det en marginal nedgang sammenliknet med måneden før.
Det er også klart flest svensker som er tilknyttet Internett hjemmefra. Alt i alt oppgir Nielsen//NetRatings at nesten 5,46 millioner svensker har nettilknytning hjemmefra, men bare 3,08 millioner av disse regnes som aktive brukere (tilsvarende tall for Norge er henholdsvis 2,43 millioner tilknyttede brukere og 1,51 millioner såkalt aktive brukere).
Nielsen//NetRatings understreker at tallene kun gjelder for hjemmebrukere. De som er tilknyttet Internett via jobben er ikke med i panelmålingen.