Svenskene tror på TV-shop

Et svensk analyseselskap mener TV-shop via digital-TV kan omsette for 600 millioner svenske kroner allerede i 2002. Stikkordene er digitalisering og konvergens.

En rapport fra Sverige viser at e-handel via TV-skjermen kan komme til å omsette så mye som 600 millioner svenske kroner allerede i 2002. Det er utviklingen på TV-markedet med oppkjøp og digitalisering som i første rekke skal påskynde utviklingen, melder Dagens IT.

Analyseselskapet Mediavision har kommet frem til at drøyt 800.000 svenske husholdninger kan komme til å ha digital-TV ved utløpet av 2001. Av disse antar man at omtrent halvparten vil bruke interaktive tjenester som for eksempel TV-shop, et tall som potensielt skal kunne øke til 600.000 aktive brukere i 2002.

Mediavision mener en økning i bruken av slike tjenester er en naturlig følge av at TV-giganten Modern Times Group (MTG) har bestemt seg for å satse på digital-TV i tillegg til at kabel-aktøren UPC har kjøpt det europeiske TV-selskapet SBS Broadcasting.

Mediavision ser for seg at disse 600.000 svenskene kan bruke omtrent 1000 kroner hver på e-handel via TV, derav tallet 600 millioner kroner. Samtidig henviser Mediavision i sin rapport 'Convergence and digitalization - the Swedish TV market 2000/2001' til flere undersøkelser som antyder at dette er et konservativt anslag.

Analytikerne sier at en av forutsetningene for raskere utvikling av interaktive tjenester er at dagens set-top-bokser forbedres. TV-kanalen Viasats beslutning om å stenge de analoge kanalene kanskje allerede våren 2001 kan påskynde en utvikling mot bedre bokser og lavere priser, og rapporten spår at det på tross av utvalget av distribusjonsformer vil være kabel som kommer til å gå av med seieren.

Les:


Tele 2 og MTG lanserer norsk Everyday.com i dag
MTG bygger detaljhandel på nett
TV-Shop-topp til TV3
Interaktiv TV3er vant pris
Digital-TV tvinger TV3 inn i det gode selskap
TV 2-selskap inn i Canal Digital

Til toppen