Svensker i Pointcast-fellen

Svenske Marieberg hev seg i fjor på push-bølgen da meldingene kom at amerikanske Pointcast var en suksess. Nesten 60.000 nedlastede klienter senere legges push-tjenesten ned. Ingen benytter seg av den

Marieberg Interactive er et datterselskap av Bonnier, Nordens nest største mediekonsern. Bonnier har selv ikke vært spesielt heldige med satsingen på nye medier og besluttet seg for å legge ned Bonnier Interaktiv tidligere i år etter først å ha foretatt en kraftig restrukturering.

Nå legger også Marieberg om strategien. Etter ett års drift av nettkasting-tjenesten 25timmar legges den ned i sin nåværende form. Marieberg hiver seg i stedet på den trafikkskapende portal-bølgen som rir nettverdenen i 1998.

25 timmar het egentlig 24timmar, oppkalt etter nyhetsvignetten i Marieberg-avisen Dagens Nyheter. Tjenesten måtte skifte navn da en lokal nett-tjeneste i Örebro hadde kapret merkevaren på web før dem.

Tjenesten baserte seg på at brukerne kunne laste ned en klient for å få korte nyheter i ulike kategorier til sin egen datamaskin. I stedet for å oppsøke nyhetene blir altså informasjonen "kringkastet" til hver enkelt bruker over nettet (derav uttrykket nettkasting).

Marieberg hadde egentlig tenkt å lisensiere fra det amerikanske push-selskapet PointCast Inc., men lisensen på 100 millioner kroner ble for kostbar. Dermed utviklet man en egen løsning.

Nyhetsbrevet Mediatrender kunne fortelle om et vellykket annonsesalg før start. Nærmer to millioner svenske kroner var hentet inn (se egen sak i margen til høyre).

I oktober i fjor ble det sluppet en betaversjon av tjenesten, og den ble lastet ned av rundt 22.000 brukere i løpet av den første måneden. Sjefredaktør Micke Jaresand fortalte digi.no under konferansen Interactive Publishing i Zürich at de satset på å ha 25 prosent penetrasjon i det svenske nettmarkedet, dvs. 150.000 daglige brukere i løpet av 1998 (se egen relatert sak).

I februar i år ble det meldt om 40.000 brukere, men Marieberg slet stadig med tekniske problemer. Samtidig skrev medieavisen Resumé at 25 timmar var truet av nedleggelse om seks måneder, noe som ble dementert av styreformann Håkan Kihlberg.

- Det finnes ingen planer om nedlegging, ble det sagt i en pressemelding.

Åtte måneder senere er tjenesten historie.

- Det er mye som ikke fungerer på nettet, sier administrerende direktør Thomas von Otter til digi.no. - Det viste seg at push, som ble spådd til å bli det nye store på nettet, egentlig ikke var så stort, sier han og innrømmer at de gikk i Pointcast-fellen.

PointCast Inc. er selskapet som meldte om over én million brukere etter kort tid på markedet. Meldingen gikk som en farsott over nettverdenen, men det var få som stilte spørsmål om hvor mange som i realiteten benyttet programmet.

- Vi fikk nesten 60.000 pushklienter. Men det var svært få som brukte programmet. Til dels funket ikke teknikken så bra, forklarer han.

Likevel har Marieberg ikke helt tenkt å gi opp konseptet om døgnkontinuerlige nyheter. I den nye portalen som planlegges skal 25timmar bli et av elementene.

- Når det gjelder portalen, er vi nå i prosjekteringsfasen og driver med forhandlinger. Vi kan foreløpig ikke si så mye. Men 25 timmar blir en viktig bestanddel i en eller annen form, sier han. Marieberg bygger dermed opp en konkurrent til SOLs Passagen og Torget som drives av det svenske postverket. I mellomtiden lager de et nyhetsbrev som gis ut som e-post.

- Vi har en veldig dyktig nyhetsredaksjon som vi akter å utnytte. Vi sender i øyeblikket ut elektroniske nyhetsbrev og paradoksalt nok går denne enkle formen mye bedre. Det er 4.000 som nå mottar nyhetsbrevet, sier han.

Til toppen