Svensker kjøper egen avis på ny

Sjefredaktør Pontus Forsström synes det er utrolig kult at han har fått anledning til å kjøpe tilbake avisen for andre gang i løpet av tre år.

Sjefredaktør Pontus Forsström er meget fornøyd etter at han, Peppe Engberg og Bengt Uggla har fått anledning til å kjøpe tilbake medieavisen fra eierne Spray AB (tidligere Spray Ventures).

Dermed får sjefredaktøren oppfylt det han ønsket seg da han snakket med digitoday.no tidligere i måneden og ønsket å kjøpe tilbake avisen for én krone.

- Jeg synes dette er utrolig kult. Vi gjør en utrolig bra handel, sier Forsström i sin egen avis.

Kjøpet finansieres ved salg av den 14 prosent store aksjeposten som de tre kjøperne har i morselskapet Interaktiv Tid.

Spray skal betale et visst antall millioner som finansierer kjøpet og som etter det Vision hevder skal finansiere driften et stykke inn i neste år.

Allerede da digitoday.no snakket med Forsström tidligere i år, var han ikke engstelig for kapitaliseringen på kort sikt. Det som er det avgjørende på lengre sikt er å få opp driftsinntektene.

Forsström avviser overfor sin egen avis at de tre kjøperne arver 15 millioner i gjeld. De tidligere eierne i Spray har imidlertid sikret seg en opsjon i avtalen som innebærer at de vil få gevinst av et eventuelt videresalg til en ny eier.

De vil også få en andel om det økonomiske resultatet i Vision skulle vise seg å bli positivt for avisen i fremtiden.

Ifølge redaktøren er målet å nå lønnsomhet innen få måneder. Han opplyser gjennom Vision at sparepakken fra april trer i full effekt i september, noe som gjør at det skal mye lavere inntekter til for at Vision skal kunne oppnå balanse i regnskapet.

Forsström tror imidlertid ikke særlig på en oppgang i reklameinntektene, men har stor tro på at clearing-selskapet Tric AB og deres modell for trafikkavgift fra teleselskapene til innholdsleverandørene kan gi utslag.

Vision er i tillegg til et høyprofilert nettsted, en ukentlig avis for reklame-, medie- og internettbransjen. Også nyhetsbrevet Etermedia er med på kjøpet, mens overvåkningstjenesten Agent25 og nyhetsbyrået 25timmar blir igjen i morselskapet Interaktiv Tid.

Etter sparetiltakene er det igjen mellom 17 og 18 personer i selskapet, hvorav 10-12 i redaksjonen, skriver Dagens Media. Rundt tolv personer har måttet forlate skuta (inkludert syv i redaksjonen).

Dette er ren Deja Vu for Forsström og den andre gründeren Bengt Uggla. De fikk i 1998 anledning til å kjøpe tilbake avisen for 1 krone fra eieren, Nordens største medieselskap Bonnier.

Til toppen