Sverige med nettbilletter først, Norge nøler

I desember starter svenske SF Bio med salg av kinobilletter over Internett i hele Sverige. Datterselskapet SF Kino lurer på når de skal tilby nettbilletter i Norge, mens konkurrenten Filmweb har et tilbud som kun gjelder Bodø - i hvert fall fram til nyttår.

I Sverige skal Bonnier-eide SF Bio fra desember tilby kinobilletter på Internett til alle sine kinoer, som har rundt 60 prosent markedsandel i Sverige i dag.

I Norge har datterselskapet SF Kino begynt å spise seg inn på det norske markedet gjennom oppkjøpet av Tønsberg Kino i mars i år. Selskapet har også konsesjon for en kino i Oslo.

SF Kino bekrefter at også de leker med tanken på å tilby kinobilletter over nettet.

- Vi har planer om å tilby billettsalg over Internett, sier daglig leder Frode Kjelsrud til digi.no. Men hvor langt unna de er, vil han ikke ut med.

- Vi vil helst ikke gå ut med en betalingsløsning før det mulig å betale med kredittkort, men det er det bankene som styrer med. Vi avventer fordi vi mener at det må en skikkelig betalingsordning til før vi kan gå ut med det.

SF Bio og konkurrenten Filmweb, som er en sammenslutning av de kommunale kinoene i Norge, har etablert identiske ordninger hvor man kan booke billetter på Internett ved hjelp av et kinokort. Brukerne må først bli medlem i en kinokortordning. Når man er registrert, kan man booke billetter, og ordningen trekker billetter direkte av kontoen.

- Dette er ikke en god nok ordning, synes vi. Løsningen blir god nok når ingen tuller med de kredittkortopplysninger som oppgis på Internett, sier Kjelsrud.

- Så dere synes heller ikke at transaksjonssystemet SET er bra nok?

- Jeg kjenner ikke til det du systemet du snakker om der, vi avventer bankenes løsninger, sier Kjelsrud.

- Vil dere i mellomtiden tilby den løsningen som SF Bio legger seg på?

- Vi er et datterselskap av SF Bio, men det betyr ikke at vi kommer til å gjøre alt det svenskene gjør, så vi vil ikke legge oss på den tjenesten som SF Bio og Filmweb tilbyr, understreker Kjelsrud.

Han tror ikke det er realistisk at en kredittkortløsning for betaling av billetter vil komme før årsskiftet, da Filmweb har signalisert at deres løsning vil tilbys flere steder enn i Bodø. (Se relaterte saker under denne artikkelen, red.anm.)

- Det er heller ikke behov for salg av billetter på nett foreløpig, etterspørselen er ikke stor nok. Det er ikke vits i å kaste bort hundretusener på et kult system, da gjør man det for å være kul, og det er ikke viktig for oss, sier Kjelsrud.

Da SF Kino kjøpte Tønsberg Kino, fulgte det med en konsesjon for kinodrift i Oslo, men når denne åpner, er en hemmelighet.

- Det kan jeg ikke si noe om, det blir når det blir, sier Kjelsrud. I Norge har SF Kino et mål om å kapre en markedsandel på 30 prosent i løpet av en periode på tre til fem år.

- Vi skal etablere oss i de ti største byene, og veksttakten beregner vi til å åpne rundt tre anlegg i året fra og med neste år, sier Kjelsrud optimistisk.

Til toppen