Sverige-suksess kan dryppe på Norge

Bredbandsbolaget har tatt igjen Telia i Sveriges storbyer. Det kan bety raskere utbygging i Norge.

Det har vært stor interesse rundt Bredbåndsfabrikken som under dot.com årene fristet nordmenn med toveis 10 Mb/s bredbånd til 395 kroner i måneden inkludert moms. Tilbudet skulle gjelde for borettslagsleiligheter, blokker og sameie, eller det svenskene kaller flerfamiliehus.

Så forsvant plutselig Bredbåndsfabrikken, som er heleiet av Bredbandsbolaget i Sverige, fra markedet. Selskapet måtte i 2001 redusere ekspansjonstakten på grunn av finansielle forhold og gi opp planer om børsintroduksjon i Stockholm og New York i 2000.

For å unngå å knekke ryggen ble virksomhetene i Norge og Danmark nedprioritert til fordel for Sverige som hadde kommet lengst.

Nå synes det å lysne. I august kjøpte Bredbandsbolaget opp konkurrenten Bostream og ble dermed den største konkurrenten til Telia på det svenske bredbåndsmarkedet. Investor eier 31 prosent av Bredbandsbolaget.

    Les også:

Ifølge en markedsundersøkelse fra Mediavision har Bredbandsbolaget nå gått forbi Telia i storbyene, der Bredbandsbolaget har en markedsandel på 32 prosent mot Telias 27,5 prosent.

- Vi har jo kjent vinden i ryggen og visst at oppkjøpet av Bostream skulle øke markedsandelen, men vi hadde ikke regnet med å gå forbi Telia i sentrale strøk på et så tidlig tidspunkt, sier administrerende direktør Peder Ramel i en pressemelding.

Han regner med at Bredbandsbolaget løpende kommer til å investere 250-300 millioner kroner per år framover.

Dette kan være gode nyheter for Norge. Ansvarlig for Bredbåndsfabrikken i Norge, Trond Fossum, håper at bedre økonomi også kan gjøre det gunstigere for videre utbygging i Norge.

– Det er ikke stopp for oss, det er en sterk overdrivelse. Utover høsten vil vi gjenoppta en rekke aktiviteter, sa han til digi.no i august.

Han antar et potensial i Norge på vel 6.000 leiligheter.

For Sverige under ett hadde Bredbandsbolaget 23 prosent og Telia 33 prosent av markedet, ifølge Mediavision.

Undersøkelsen bygger på såkalt medvitende markedsandel, der respondenten har oppgitt å ha bredbånd og svart på hvem som er leverandøren.

Med oppkjøpet av Bostream har Bredbandsbolaget totalt 275.000 abonnenter over hele Sverige. Bostream står for 104.000 abonnenter som i hovedsak er privatkunder. Under regnskapsåret 2003–2004 oppnådde Bostream en omsetning på 372 millioner kroner. De to selskapene forventer en omsetning på over en milliard kroner i 2004.

Til toppen