Sverige: Vil bruke 100 millioner på web-TV

Til høsten kommer web-TV til å ta av i Sverige. Nærmere 100 millioner svenske kroner vil bli investert for å nettkringkaste levende bilder. Størst er 24-timerssatsingene fra Baren og Big Brother.

Ifølge den svenske nettavisen Vision kommer web-TV til å eksplodere i Sverige til høsten. Nettavisen henviser til nyhetsbrevet Etermedia, som har beregnet investeringsnivået til omkring 100 millioner kroner.

De største prosjektene blir årets TV-nyheter: Kontroversielle Big Brother samt Baren. Modern Times Group (som eier TV3, og skal sende Baren i Sverige og Norge) og Kanal 5 regner med at de kommer til å bruke nærmere 60 millioner kroner på satsingene. Halvparten av dette kommer til å gå til nettet. Konseptetene Big Brother og Baren går nemlig ut på at publikum skal kunne følge med deltagerne via nettet, hele døgnet.
Bredbandsbolagets høstsatsing på web-TV blir døgnet-rundt sendinger fra OL i Sidney. Dette vil også komme opp i ti-millioners klassen. Men etter hva Vision skriver er det ytterligere et 15-talls web-TV prosjekter som er på gang.


Baren og Big Brother konseptene skal også sendes i Norge. Baren kommer till å gå på TV3, i tett Internett-samarbeid med MTG-portalen everyday.com mens Big Brother etter planen skal gå på TVNorge.

Les mer om web-TV satsninger i Norge:
DN dobler staben på Internett-TV
Skal bli største TV-kanal på nettet

– Fremmede makter angriper oss daglig

Hør professor Olav Lysne og direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet diskutere personvern, rikets sikkerhet og det digitale grenseforsvaret i vår nye podkast «Dobbeltklikk».

Til toppen