Sviktende mobilsalg i Europa

Salget av mobiltelefoner faller for første gang siden 2001, mens det globale markedet vokser.

Salget av mobiltelefoner i Vest-Europa har fått et skudd for baugen.

Totalt ble det solgt 35,9 millioner til regionen i løpet av årets første kvartal. Det er 16,4 prosent lavere enn for samme periode i fjor, viser tall fra Gartner.

Mobilprodusentene kan likevel glede seg over en global vekst på nesten 14 prosent. På verdensbasis ble det solgt 294 millioner enheter i årets første kvartal.

- Salgsoppgangen i fremvoksende markeder drives av en kraftig vekst i antall abonnenter, mens de modne markedene føler presset fra den usikre økonomien, sier analytiker Carolina Milanesi fra Gartner.

Forbrukere som valgte å oppgradere eldre enheter valgte ifølge Gartner i stor grad telefoner i mellomsjiktet, noe som gikk ut over salget av de mer avanserte modellene.

- Teleoperatørene i Europa har drevet opp salget av «high-end»-mobiler med subsidier og lang bindingstid, noe som virker negativt på utskiftingstakten, sier Milanesi.

Gartner konkluderer med at 2008 vil bli et år med vekst for mobilindustrien.

Drevet av vekst i de fremvoksende markedene vil salget øke med rundt 10-15 prosent, spår analyseselskapet.

Den totale markedsverdien vil likevel bli lavere enn Gartner tidligere har varslet. Grunnen til det er nedgangen i økonomien, høyere drivstoffutgifter og matpriser.

Nokia og Samsung forsynte seg med markedsandeler på bekostning av Motorola i perioden. På ett år har Nokia styrket sin markedsandel fra 35,5 prosent til 39,1 prosent, mens Samsung gikk fra 12,4 prosent til 14,4. Motorola fikk nesten halvert sin markedsandel, og falt fra 18,4 til 10,2 prosent.

Motorola har ifølge Gartner liten sjanse til å gjenvinne andreplassen. Da mener analyseselskapet det er mer sannsynlig at de ender på femteplass, etter LG og SonyEricsson.

Her er de globale tallene:

    Les også:

Til toppen