Sviktende ordreinngang for CA

Kostnadskuttene virker, men satsingen på SMB-markedet halter.

CA har levert sine tall for regnskapsårets andre kvartal, det vil si kvartalet fram til 30. september. De viser et fall i omsetningen, sammenliknet med samme kvartal i fjor, på 3 prosent til 1,072 milliarder dollar. Nettoresultatet er 218 millioner dollar, 8 prosent bedre enn for et år siden.

Toppsjef John Swainson sier CA nå har et godt utgangspunkt for annet halvår, altså fram til 30. mars. Han mener å registrere bedringer i det økonomiske klimaet, særlig i Nord-Amerika, og større vilje blant store kunder til å diskutere strategiske prosjekter inn IT-drift og -ressursstyring. Han er fornøyd over å kunne vise til en klar resultatforbedring trass i omsetningssvikt, og viser til solide kostnadskutt.

CA peker ellers på at de er spesielt hardt rammet av valutasvingninger. Korrigert for endringer i dollarkursen, ville resultatet ha økt med 14 prosent, og omsetningen med 1 prosent, heter det.

Omsetningen i Nord-Amerika økte med 2 prosent til 628 millioner dollar, mens den falt i den øvrige verden med 10 prosent til 444 millioner dollar.

Et problem for CA er færre og mer kortsiktige nye og fornyede kundeavtaler. Totale bookinger i andre kvartal er 947 millioner dollar, ned 37 prosent fra samme kvartal i fjor, og vektet gjennomsnittlig varighet er 3,3 år, mot 4,1 år for et år siden. Det samlede antall kontrakter verdt over 10 millioner dollar økte fra 17 til 18, men deres samlede verdi ble redusert fra 892 millioner dollar til 366 millioner.

I andre kvartal i fjor var den største avtalen i Nord-Amerika verdt 400 millioner dollar alene. CA anfører at dersom man trekker fra denne avtalen, økte verdien av de inngåtte avtalene i Nord-Amerika med 4 prosent.

Det er i hovedsak løsningene for stormaskiner som trekker CA-omsetningen opp. CA klager over vedvarende svak etterspørsel for kanalprodukter beregnet på forbrukere og små og mellomstore bedrifter. Har satser CA blant annet innen IT-sikkerhet.

    Les også:

Til toppen