RESULTATERFINANS

Svindel i verdens største B2B-tjeneste

Hodene ruller i Alibaba, Kinas utstillingsmonter for e-handel mellom bedrifter.

22. feb. 2011 - 09:41

De siste årene har et kinesisk nettsted, Alibaba.com, etablert seg som verdens største tjeneste for e-handel mellom bedrifter. Portalens vesentlige funksjon har vært å tilby varer fra kinesiske bedrifter til distributører i USA og andre vestlige land. Per august 2010 hadde Alibaba.com 53 millioner registrerte brukere, og 7,8 millioner virtuelle butikker, ifølge Financial Times.

Sentralt i Alibaba.com-systemet er henholdsvis «China Gold Suppliers» og «Global Gold Suppliers». En «China Gold Supplier» (CGS) er en kinesisk leverandør som Alibaba.com har sertifisert som en legitim, troverdig og pålitelig potensiell partner for andre. I 2010 fikk i underkant av 140.000 kinesiske bedrifter status som CGS. En «Global Gold Supplier» er, tilsvarende, en utenlandsk bedrift sertifisert som legitim, troverdig og pålitelig.

Alibaba.com har vært Kinas utstillingsmonter for e-handel mellom bedrifter. Portalen spiller en nøkkelrolle for handelen mellom Kina og særlig USA. Den er selv internasjonal: Yahoo har en eierandel på 40 prosent. Hovedeier er Alibaba Group, der gründeren, Jack Ma, er styreleder og CEO. Alibaba Group eier også blant annet Taobao.com, Kinas største nettbutikk for forbrukere.

De siste ukene har en skandale blitt rullet opp internt i Alibaba.com: Et antall CGS er avslørt som svindlere. Det er samtidig avdekket at ansatte i Alibaba.com har sørget for at disse fikk CGS-status i strid med retningslinjene.

Selskapets toppledere, CEO (Chief Executive Officer) David Wei og COO (Chief Operating Officer) Elvis Lee har gått av. I tillegg har den øverste personalansvarlige (Chief People Officer) Kangming Deng trukket seg og vil bli tildelt en ny underordnet stilling.

Ifølge en e-postmelding fra Jack Ma til alle ansatte i Alibaba, som er publisert av All Things Digital, har en intern granskning avdekket at 2326 CGS-er misbrukte Alibaba.com til å svindle sine kunder, hjulpet av nesten 100 av Alibaba.coms egne 5000 ansatte.

– Å tillate denne typen krenkelse av forretningsmoral og bedriftens verdier er en forbrytelse mot våre øvrige kunder og ansatte som forblir ærlige, heter det i meldingen.

Ma opplyser videre at alle de virtuelle butikkene til de 2326 svindlerne er avsluttet, og at Alibaba-ledelsen har bedt politiet bidra til å etterforske saken.

Det understrekes at etterforskningen hittil har renvasket Wei, Lee og Deng fra enhver mistanke: De trekker seg for å ta ansvar for det som er skjedd, slik at Alibaba igjen kan framstå som pålitelig og troverdig, heter det.

– Hvis vi ikke ser virkeligheten i øyne og skaffer oss mot til å ta pinefulle avgjørelser, vil Alibaba ikke lenger være Alibaba, og vår jakt på vår drøm og vår misjon gjennom 12 år vil bare bli en vits, skriver Ma.

Den som tar over i Alibaba.com er Taobao-sjef Jonathan Lu, som ifølge Financial Times har erfaring med å bekjempe svindel i forbrukerportalen.

Analytiker Jake Li ved Guotai Junan Securities i Shenzhen sier til Bloomberg at omdømme betyr alt for Alibaba.com.

– Problemet deres virker ikke stort nok til å begrunne en hoderulling på så høyt nivå, men Alibaba handler besluttsomt for å sikre seg tillit hos brukerne.

Likevel har kursen på både Alibaba Group og Alibaba.com rast med nesten 10 prosent det siste døgnet.

Alibaba har tatt tiltak for å kompensere alle som ble svindlet. De understreker at svindelens omfang er for liten til å ha noe å si for selskapets resultater, og at den gjennomsnittlige utbetalingen til svindlede kunder var under 1200 dollar.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.