Svindelforsøk mot DnB NOR-nettkunder

Kunder hos DnB NOR er blitt utsatt for svindelforsøk ved såkalt «phishing».

Det er sendt ut e-post som tilsynelatende ser ut til å være fra banken, hvor kunden blir bedt om å oppgi kredittkortopplysninger. I motsetning til det som har vært vanlig i lignende svindelforsøk, er e-posten denne gangen skrevet på norsk.

- Vi har ikke noe idé om omfanget, men vi har fått en del telefoner i dag. Jeg håper at folk er bevisst på at vi aldri vil be om kortnumre og slikt, sier informasjonsdirektør Eivind Grønstad i DnB NOR til Forbruker.no.

Det er lagt ut en advarsel til kundene om svindelforsøket på bankens nettside.

Meldingen kundene mottok, lød som følger:

«Viktig!

--------------------------------------------------------------------------------

Fra nå av, må alle kunder i DnB registrere seg med sitt kredittkort på internett.

Når du har gjennomført registreringen vil du få mulighet til å bruke disse nye tjenestene: Sende penger, motta penger, betale regninger og se din saldo på konto.

Hvis du ikke registrerer deg innen 30.09.2005 vil du ikke ha mulighet for og kunne bruke ditt kredittkort da det blir sperret av sikkerhetsmessige årsaker.

For å registrere online klikk her: http://www.dnbnor.no/registrer/»

Men lenken nederst i e-posten pekte egentlig et helt annet sted enn det ledeteksten antydet.

    Les også:

DnB NOR slet forøvrig med nettjenesten i flere timer i går, men var stort sett i gang igjen da disse meldingene ble sendt ut rett etter klokka 16.

Til toppen