Internett-ansvarlig Ole Tom Seierstad i Microsoft Norge bekrefter at Microsoft står foran en stor nordisk annonsekampanje for å løfte portalen MSN opp på et høyere nivå. Han sier at over 50 prosent, kanskje nærmere to tredjedeler av annonsekronene, kommer til å brukes på eksponering av reklame på Internett.
I Norge skal det brukes 3,2 millioner, mens svenskene får tildelt bortimot 5,7 millioner kroner i sin kampanje. Ifølge Dagens Media er fordelingen på det svenske markedet 2,25 millioner i papirpressen, 380.000 på utendørsreklame og 3,1 millioner på nettannonsering.
Seierstad har ikke brutt ned mediemiksen på et like detaljert nivå, men opplyser at det er første gang Microsoft har brukt så mye på en enkelt kampanje på Internett. Fra mai og seks uker fremover skal MSN-budskapet dunkes inn i hodet på nettbrukere som ikke har MSN som sitt naturlige startsted på nettet.
- Fordelingen mellom tradisjonelle medier og Internett blir kanskje enda større med tanke på at produksjonskostnadene er høyere for annonser i avis, sier han.
De siste servermålingene fra Microsoft Norge viser at MSN.no hadde 7,5 millioner månedlige sidevisninger (eksklusive Hotmail). Til sammenlikning hadde for eksempel ABC Startsiden nærmere 21,5 millioner sideoppslag i mars, mens SOL tidligere har meldt om tall på over 40 millioner månedlige sidevisninger.
Disse servertallene er imidlertid ikke verifisert av en tredjepart.
Uansett blir det vanskelig i det knallharde portalmarkedet i Norge hvor eldre aktører som SOL og ABC Startsiden har rådet lenge og hvor nyere aktører som svenske Spray pluss tabloidtraverne Dagbladet og VG har lansert egne portaler rettet mot forbrukermarkedet.
Les om Microsofts planer for å bli største portal:
Microsoft vil bli største portal