JUSS OG SAMFUNN

Svir av 400 millioner i Internett-kampanje

3Com setter av 385 millioner kroner av et samlet markedsføringsbudsjett på omlag 620 millioner til en massiv PR-kampanje for selskapets Internett-løsninger. Mens IBM har slått seg fram med sin "e-business"-strategi, håper 3Com at ordet "eNetwork" for alvor skal forløse aksjonærenes verdier.

Øystein Kvistad
25. okt. 1999 - 11:11

eNetwork-satsingen er den første merkevare-kampanjen 3Com Corporation gjør der målet er å profilere nettverkutstyrs-produsenten som et betydelig Internett-selskap, skriver Wall Street Journal.

Den massive PR-kampanjen rulles ut i hele sin bredde fra og med i dag - fortrinnsvis med TV som preferert annonsemedium. Ifølge Wall Street Journal legger 3Com 50 millioner dollar av sitt årlige annonsebudsjett på vel 80 millioner dollar bak strategien, som 3Com håper vil føre til at ledende beslutningstakere og investorer ser selskapet som en betydelig aktør i Internett-verdenen.

- I en verden overfylt av dot-com-selskaper er det klart at gode merkevarer teller, sier senior vice president Janice Robertsi 3Com til den amerikanske næringslivsavisen.

Og 3Coms nye merkevare blir altså eNetwork - et ord som ifølge selskapet forhåpentligvis skal bidra til å løfte aksjekursen. En omfattende kampanje som sier at "it pays to be connected" vil føre til at flere tar i bruk Internett, og dermed øker 3Coms salg av nettverksutstyr, tror selskapet.

Det er interessant å se at 3Com velger å annonsere i en periode der selskapet sliter tungt. Det sier blant annet noe om at ny teknologi setter gamle sannheter om annonsering på hodet: Mens profil-annonsering tidligere har hatt et preg av "luksus", har man de siste par årene sett at alt som kan assosieres med Internett har ført til at enkelte dot-com-selskaper har fått en verdivurdering nær det hinsidige, og få teknologiselskaper kan derfor ta seg råd til ikke å slenge seg på karusellen.

3Coms storebror, Cisco Systems Inc, er et stjerneeksempel i så måte. I fjor ble Cisco et av de første nettverksselskapene av betydning som kjørte omfattende markedsføringskampanjer for å profilere sin nære tilknytning til Internett. Ciscos omsetning er omlag det dobbelte av 3Coms, men markedsverdien er over 20 ganger høyere enn 3Coms.

- Cisco annonserer like mye for aksjen som for sine produkter, sier analytiker Paul Sagawa i Sanford Bernstein & Co. til Wall Street Journal.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.