JUSS OG SAMFUNN

SVT24 drar i gang digital-TV alene

Den svenske digitale nyhetskanalen SVT24 regner med å starte sine sendinger uavhengig av om de andre digitale kanalene nekter å gå på lufta. - Vi har sagt fra starten at vi skal begynne sendingene 15. mars, sier informasjonssjef Leif Hedman.

Hilde Nyman
25. jan. 1999 - 17:45

Sveriges Television (SVT) kan starte digitale sendinger alene, uavhengig om de andre kanalene starter opp. Flere av de andre kanalene har signalisert at de ikke kommer til å starte opp før dekoderne er tilgjengelige.

Det er selskapet Senda som er forsinket i forhold til fremdriftsplanen på salg av bokser som seerne må ha for å kunne ta inn digital-TV på vanlige analoge fjernsynsapparater..

Den svenske statskanalens satsing på nyheter 24 timer i døgnet gjennom det digitale bakkebaserte nettet går imidlertid sin gang.

- Vi har sagt fra starten at vi skal begynne sendingene 15. mars. Om bare redaksjonen henger med, er vi i gang da. Men vi kjenner ikke stress med å være i gang med 24-timers drift med det samme hvis vi ikke er modne for det. Nå holder vi på med 12-timers sendinger og vil utvide prøvesendingene etter hvert som sendingene fungerer, sier informasjonssjef Leif Hedman i SVT24.

Det er i dag 33 personer som arbeider med SVT24. Stillingsstrukturen er ikke skåret over gammel lest.

- Alle yrkesrollene er nye. Ingenting er likt hos oss, her er en programleder også redaktør, og vi har innført begrepet multimediejournalister. De administrerer alt materiale og legger på vår server, sier Hedman.

Fremdeles holder mange av de ansatte på å skoleres og kurses i forkant av åpningen av kanalen om knappe to måneder. På sendeplanen står for det meste nyheter, men også værmeldinger og noe sport. Akkurat hvor mange penger SVT har brukt på utviklingen av nyhetskanalen, er Hedman forsiktig med å anslå.

- Det fins ingen offentlige tall, men det ligger på mellom 50 og 100 millioner svenske kroner. Uansett hva man sier, er det mindre enn det som blir anslått, sier Hedman.

Han har klokkertro på markedet.

- Jeg tror veldig få vil se på oss i april, mai, juni og juli. Men i september skal det gjøres en kampanje fra alle digitale jordbaserte kanaler. Da er alle i gang og vi kan gå ut med et felles framstøt. Da tror jeg vi vil se en framgang, sier han.

- Vi skal ha en ny kampanje ved juletider, og da er det også plass til 16 kanaler, mot åtte kanaler den 1. april. Jeg tror det kommer til å øke raskt, men jeg håper da også at boksene blir billigere etter hvert, sier Hedman til digi.no.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.