Swatch gir opp Internett-tid

Klokkeprodusenten Swatch gir opp forsøket på å lansere en ny tidsregning; Internett-tid. Swatch skylder på den russiske romstasjonen MIR som angivelig trengte satellittplassen som klokkeprodusenten brukte til å overføre meldinger.

Klokkeprodusenten Swatch delte døgnet inn i 1000 "slag" (beats) da de introduserte sin nye tidsregning i fjor høst. Ett slag ble da 1 minutt og 26,4 sekunder. Hovedmålet med lanseringen var å få den samme tiden over hele jorden - tidssonene skulle bli en saga blott.
Utgangspunktet for beregningen av Internett-tid, var Swatch Internationals hovedkvarter i Biel i Sveits. Det betyr at ved midnatt i Sveits var klokka @000 Swatch-slag.


23. oktober i 1998 ble tidsregningen introdusert - en seanse som ble overvært blant andre av Internett-kjendisen Nicholas Negroponte som siden har vært en ivrig støttespiller for den nye tidsregningen. Swatch tilbød brukerne av Internett-tid, satelittoverførte meldingsmuligheter, som gjennom amatørradiofrekvenser kom frem til rette bruker. Både lyd og HTML-tekstmeldinger ble overført via satellitt.

Et halvt år senere må sveitsernes nye tidsregning legges død, skriver Wired.

Den offisielle årsaken til at tidsregningen må gis opp, er ifølge Swatch at romstasjonen MIR trengte satellittplassen og batteriene klokkeprodusenten hadde på en satellitt. Batteriene i satellitten ble donert til den russiske romstasjonen MIR for å avhjelpe i en krisesituasjon.

Frekvensen som Swatch brukte til å sende på er en del av det amatørradio-entusiaster påstår er forbeholdt ikke-kommersielle meldinger. Dette miljøet har derfor protestert kraftig på Swatch-introduksjonen, og har også hatt en boikottaksjon gående.

Radioamatører har beskyldt Swatch for å inngå en hemmelig avtale med russerne som lanserte satellitten, om å bruke satellitten til reklame, noe som - om mulig - har hisset radioentusiastene enda mer opp.

Ifølge Swatch vil de ikke ta opp igjen satellittbruken, men gå over til enklere kommunikasjon gjennom nettet.

Til toppen