Sybase skal gjøre SAP til vinner innen mobil

Oppkjøpet på 6 milliarder dollar uttrykker et behov for å fornye både kunder og teknologi.

Verdens største leverandør av bedriftsprogramvare, SAP, kunngjorde onsdag kveld at det har avtalt å kjøpe database- og mobilspesialisten Sybase for 5,8 milliarder dollar.

Kjøpet er SAPs største siden de overtok Business Objects i oktober 2007 for 4,8 milliarder euro, tilsvarende 6,1 milliarder dollar.

Prisen svarer til 65 dollar per Sybase-aksje. Det er 44 prosent over aksjens gjennomsnittskurs de siste tre månedene før kjøpet ble kunngjort.

SAPs kjøp av Sybase kan selvfølgelig forsvares fra et teknologisynspunkt: En database styrker SAP i konkurransen med Oracle, og Sybases framgangsrike mobile løsninger kommer godt med for SAP som definerer «mobil» som et av tre strategiske satsingsområder. Sybase står også sterkt innen beslutningsstøtte og analyse, samt handelsapplikasjoner for finansinstitusjoner.

Observatører peker imidlertid på et annet motiv som antakelig er vel så viktig: Sybase gir ikke bare flere produkter å selge, men flere kunder å selge til.

De siste kvartalene har en stadig større andel av SAPs omsetning gått til et etablert kundegrunnlag. I første kvartal i år gikk bare 18 prosent av omsetningen til nye kunder. Det skal være lite overlapping mellom kundebasene til de to selskapene.

Ifølge Forrester Research vil det ta tid før Sybase-kunder kan tenkes å la seg friste av SAPs bedriftsapplikasjoner. Sybase-databasen lar seg per i dag ikke integrere mot SAPs ERP. Det vil ta seks måneder før en slik integrasjon er på plass, og antakelig et år før Sybase-brukere kan tenkes å skaffe seg et framtidig SAP-produkt for Sybase.

Sybase-databasen har tapt terreng gjennom mange år. Den nyeste markedsandelen som analyseselskapet Gartner har registrert er 3 prosent, mot 43 prosent for Oracle, 24 prosent for IBM og 19 prosent for Microsoft SQL Server. På den andre siden greide Sybase å øke lisenssalget til databasen med 22 prosent i kriseåret 2009, og oppnå en omsetning på 800 millioner dollar.

Analytikere ser på de mobile løsningene som det mest verdifulle i Sybase. I et intervju med New York Times nylig fortalte Sybase-sjef John Chen at Sybase-programvare i dag spiller en avgjørende rolle i å samkjøre SMS-systemene til mobiloperatører, og i praksis håndterer SMS-trafikken fra nærmere fire milliarder mobiltelefoner.

Uttalelser fra de likestilte toppsjefene i SAP, Bill McDermott og Jim Hagemann Snabe, går ut på at Sybase vil drives videre som et heleid datterselskap ledet av Chen, og at Chen får plass i SAPs styre.

    Les også:

Til toppen