Symantec sliter på bedriftsmarkedet

Forbrukerne kjøper stadig mer Norton, men omsetningen til bedrifter faller.

Symantec er nok et IT-selskap med sviktende omsetning og økt lønnsomhet. I regnskapsårets andre kvartal, som ble avsluttet 2. oktober, falt omsetningen med 2,9 prosent til 1,47 milliarder dollar, sammenliknet med samme kvartal for et år siden.

Samtidig økte nettoresultatet med 19 prosent til 150 millioner dollar.

Symantec har fire forretningsområder, hvorav tre retter seg mot bedriftsmarkedet.

  • Løsninger for drift av servere og lagring («Storage and Server Management») står for 38 prosent av omsetningen og falt 9 prosent fra i fjor.
  • Løsninger for bedriftssikkerhet («Security and Compliance») står for 24 prosent av omsetningen og falt 3 prosent fra i fjor.
  • Tjenester til bedriftsmarkedet står for 7 prosent av omsetningen og falt 1 prosent fra i fjor.
  • Forbrukersegmentet (med merkevaren «Norton») utgjør 31 prosent av omsetningen og økte med 6 prosent i forhold til i fjor.

Ifølge Symantec er svikten på bedriftsmarkedet mindre enn i forrige kvartal. De mener det nå er tegn på at markedet stabiliserer seg. Selskapet er spesielt optimistisk med tanke på bedring innen finans og telekom.

Symantecs aksjekurs økte med 5,9 prosent da tallene ble kjent. Det skyldes først og fremst at de også kunngjorde en utvidelse av sitt program for gjenkjøp av egne aksjer, som de har satt av ytterligere en milliard dollar til.

    Les også:

Til toppen