Syngende fisk skal finne lyd og bilder på nettet

Det er mye fisk i dot-com havet. En av dem, Singingfish.com, er en ny søkemotor som sporer opp video- og lydklipp fra musikk, sport, filmer og nyheter på Internett.

Det nystartede amerikanske selskapet Singingfish lanserer nå sin søkemotor basert på en database med 2,5 millioner media-klipp med lyd og bilde for å dekke den økende etterspørselen etter multimedia på nettet, skriver Reuters for CNET News.com.

Mike Behlke, som er sjef for Singingfish, mener at med de hundretalls TV-stasjoner som finnes, ligger utfordringen i å hjelpe folk til å finne innhold som den enkelte bruker er interessert i.

Streaming (eller avspilling av video og musikk via nettet) krever vanligvis en rask maskin og rask Internett-linje for å fungere noenlunde bra, men denne type innhold blir mer og mer populært ettersom teknologien forbedres.

Behlke mener også at de eksisterende tjenestene (RealNetworks, som tilbyr både multimedia programvare og innhold, og Microsofts Windows Media Player) er for snevre, mens populære portaler som for eksempel Yahoo, bruker søkemotorer som har problemer med å plukke ut lyd- og bildefiler spesielt.

Han karakteriserer video- og lydklipp på nettet som en ørken der man må finne en oase med innhold.

Singingfish sin database inneholder, ifølge Behlke, alt innen "vanlig underholdning", men også mer obskure artister i tillegg til sport og nyheter. Poenget for selskapet er å dekke hele spekteret. Behlke uttrykker det slik: En TV-guide som bare inneholder halvparten av kanalene, ville ikke vært særlig nyttig.

Norske FAST har en lyd- og bilde-søketjeneste gjennom sin samarbeidspartner Lycos og det samme har søke-giganten AltaVista.

Til toppen