Synger den fete damen for Opera?

Den norske nettleseren Opera er utviklet av Telenor Forskning og Utvikling (FOU), og er fremdeles programvaren som blir foretrukket av Telenor til internett og intranett-bruk. Norges suverene markedsleder innen telekommunikasjon og infrastruktur til nettbruk velger altså en programvare som på endel områder dilter etter markedslederne Netscape Navigator og Microsoft Internet Explorer. Hvorfor?

- Valget vi gjorde om å bruke Opera til internt bruk var basert på flere punkter. På den tiden var Netscape Navigator det eneste reelle alternativet, og hos de måtte vi kjøpe lisenser. Opera fikk vi gratis til internt bruk. Dessuten har vi et krav om norskspråklig brukergrensesnitt og mulighet til å jobbe i flere vinduer samtidig, sier Øystein Graf, overingeniør i Telenor. Han innrømmer også at det hadde innvirkning på avgjørelsen at Opera er utviklet i Telenor. - Det er klart det betyr noe at vi kjenner produktet såpass godt. Hvis ikke det var FOU som hadde utviklet Opera, ville nok andre nettlesere ha større utbredelse i Telenor, sier han.

Nå har den opprinnelige avtalen mellom Opera og Telenor gått ut, og det forhandles disse dager om en ny avtale. Både Netscape Navigator og Microsoft Internet Explorer kommer i norske versjoner i løpet av kort tid (Explorer allerede om ti dager), og det kan bety en annen rolle for Opera som verktøy for Telenor. - Det har skjedd voldsomt mye i utviklingen av verktøy for nettbruk. Så selv om vi bruker Opera i dag, så følger vi jo nøye med på markedsutviklingen, sier Graf.

Telenor Media-direktør Torbjørn Teigen er ikke like diplomatisk i sin ordbruk. - Jeg er personlig tilhenger av at vi bør bruke markedsstandarden, og er meget skeptisk til om Opera kan konkurrere med Netscape Navigator og Microsoft Internet Explorer, sier han, men understreker at dette er hans personlige mening, ingen offisiell Telenor-strategi.

- Opera vil nok alltid være et nisjeprodukt. Programmet har allikevel endel fordeler som gjør det interessant å bruke, særs til internt bruk. Blant annet er det raskt, man kan navigere ved hjelp av tastaturet og programmet tar opp mindre plass på harddisken, sier Graf om Operas fordeler. Men om Opera er et bedre produkt enn Netscape Navigator og Internet Explorer totalt sett, er et helt annet spørsmål. For nettleserkrigen mellom de to markedslederne har jo ført til en rivende utvikling, som til syvende og sist kommer brukeren til gode. Det gjelder både til internett- og intranett-bruk. Hvordan i all verden skal Opera kunne være i nærheten av å konkurrere med giganter som bruker flerfoldige millioner på programutvikling og markedsføring?

- Vår målsetning er å levere et stadig bedre produkt. Det er ikke umulig å konkurrere med Netscape og Microsoft, for programmene deres blir jo bare tyngre og tyngre. Vi er både raskere, enklere og mer effektiv. Det er derimot umulig å ligge foran når det gjelder utvikling av standarder. Men vi skal ligge foran på brukergrensesnitt, mener Jon von Tetzchner, daglig leder i Opera Software. Han innrømmer at de har et godt forhold til Telenor, men tror ikke de har noen særskilte fortrinn av å komme fra Telenor-systemet. - Dessuten ser vi mye lengre enn Norge og Telenor, sier Tetzchner.

Til toppen