Hvis du synes dette er en upassende interesse for en redaktør, som jo skal være salgsavdelingens motpart i den kommersielle/redaksjonelle drakampen,
så ber jeg ikke om unnskyldning. Tvert imot så vil jeg påstå at reklame utgjør en så stor del av den daglige informasjonsstrømmen at alle som
jobber med medier bør ha et bevisst forhold til det.
Dessuten er reklame gøy! - Eller, rettere sagt, god reklame er gøy. Dårlig reklame er ... det rett og slett for mye av.
Og derfor altså: Dagens anbefaling er nettstedet Ad Critic. Navnet kunne kanskje antyde at dette var et nettsted som vurderte reklamer etter kvalitative kriterier. Det er imidlertid ikke tilfellet, for denne rollen overlater Ad Critic helt og holdent til deg. (Og i en bransje med svært mange besserwissere er det egentlig ganske befriende.)
Så det Ad Critic i virkeligheten er, er rett og slett et nett-arkiv med amerikanske TV-reklamer. Her finner du hundrevis av dem - the good, the bad and the ugly, for å si det sånn - alle streamet i QuickTime og sebare over web.
Så for oss som ikke har tilgang til amerikansk TV, er dette nettstedet ganske nyttig for å følge med i reklamedebatten. Hvis du for eksempel leser om "Wazzzup"-kampanjen til Budweiser og lurer på hva det egentlig dreier seg om, er det bare å klikke seg inn her. (Og akkurat denne filmen er virkelig litt av et lærestykke i emotiv merkevarebygging.)
Dot.com-selskapene er naturligvis også representert her, så vil du se hvordan kollegene over dammen profilerer seg på TV, er det bare å klikke seg fram. (Følger du linken "Super Bowl Advertiser Review" på forsiden, kommer du forresten til en artikkel i Advertising Age som gir deg oversikten over siste års Super Bowl-annonsører. Som kjent var dot.com-selskapene så overrepresentert i dette celebre selskap at folk snakket om det over hele verden.)
Med andre ord: Det er nyttig, det er interessant og det er rett og slett ganske underholdende.
PS: Takk til kollega Bård Brænde i Chello, som opprinnelig tipset meg om dette nettstedet.