T-Rex inn i annonsekampen

Det Brumunddal-baserte Internett-selskapet DMT-Internet etablerer i disse dager en søkemotor for rubrikkannonser. Metoden ligner konkurrenten Rogus.coms, noe som gjør at Schibsted-eide Finn.no går til ny konkurrentkamp.

Tidligere i år var det oppslag i media på grunn av annonsesøkemotoren til Rogus.com, en norsk tjeneste som fikk Finn.no på nakken. Grunnen var at Rogus.com indekserte Finn.no sine annonser, noe rubrikk-giganten ikke likte.
Les:
Presisering: Rogus.com idekserte ikke

Nå satser enda et nytt selskap på samme fremgangsmåte. Det Brumunddal-basterte selskapet DMT-Internett, fant ut at de ville lage en tilsvarende tjeneste, noe som fikk utviklerne i selskapet til å utvikle T-Rex. En tjeneste som ble ferdig for ikke lenge siden. T-Rex er endå ikke lansert, men rykter om selskapet har spredd seg i miljøet.


Ideen er ganske enkel. Tjenesten tilbyr søk i annonser fra eksterne parter, som for eksempel Bilguidens annonsesider for brukte biler. Man får opp en del fakta om bilen man søker seg frem til, for eksempel kilometerstand, årsmodell med mer. Finner man et interessant objekt klikker man seg bare inn til grunnannonsen.

Per i dag er det bare biler i T-Rex tjenesten. Men etter hvert skal selskapet utvide til andre produktklasser.

Blant annet kan det nevnes at Jobline er inne og snuser på selskapet, de vil gjerne at T-Rex indekserer annonsene deres, for å få en større plass i markedet.

- Vi lagde denne tjenesten for å skape litt blest om selskapet, sier daglig leder i DMT- Internett, Espen Bjørkheim til digi.no. Inspirasjonen kommer fra tjenesten Rogus.com som Bjørkheim samt kolleger har studert inngående. - Vi er mye bedre enn disse, sier Bjørkheim.

Planen er på lang sikt å få noe ut av dette. Bjørkheim avviser ikke at T-Rex kan fisjoneres fra moderselskapet og stå på egne bein, med egne investorer. Men i første omgang er det å etablere en tjeneste som fungerer, samt finne et marked.

- Dette kan bli en inntektskilde for oss, med tanke på annonser og slikt, sier Bjørkheim som videre forteller at selskapet er så ferskt at de endå ikke helt har staket ut den videre veien.

Rubrikkgiganten Finn.no er ikke Bjørkheim videre redd for. Selv om T-Rex enda ikke har tatt endelig stilling til om de skal indeksere Finn.no i sine baser, mener selskapet at det er noe av hensikten. - Vi vil ikke skape noe trøbbel eller problem. Men til denne saken har vi ikke tatt noen stilling, sier Bjørkheim.

- Dessuten er det rart at Finn.no ikke vil la selskaper indeksere annonsene. Da får de jo spredd innholdet i flere kanaler, slik at flere får se det, mener Bjørkheim.

Lars Vangen Jordet, markedssjef Finn.no Bil, er ikke så positiv til T-Rex, og mener dette er tyveri av innhold.

- Dette er et brudd på alminnelig god forretningsskikk. Det blir på en måte det samme som om noen skulle kopiert Telenors Gule Sider og selge det. Det hadde ikke Telenor likt så veldig godt, utdyper Jordet.

Hvis T-Rex beslutter å bruke innholdet til Finn.no kommer de ikke langt. Advarselen er klar:

- Vi venter en avklaring fra våre advokater om slike tjenester. Når de avklaringene er på plass vil vi ta de stegene som er hensiktsmessig, sier Jordet til digi.no.

Finn.no har tidligere gitt nettjenesten Rogus.com grei beskjed om å holde seg langt unna Finns servere for å laste ned informasjon. Dette har Rogus.com gått med på.

Til toppen