JUSS OG SAMFUNN

Ta hevn over telefonselgerne

Lei av innpåslitne telefonselgere? Da har vi det rette nettstedet for deg!

Nina Furu
14. apr. 1999 - 07:34

Nei, jeg er ikke vanligvis verken slem eller hevngjerrig. Jeg vet at de fleste telefonselgere bare prøver å tjene et levebrød, og dessuten har en ganske sur jobb. Men av og til blir det bare for mye.

Du kjenner sikkert situasjonen: Du sitter midt i middagen når telefonen ringer. Du tar av røret, og der er Inger Lise fra firmaet Offensive Marketing AS. Inger Lise vil gjerne selge deg et leksikon i femten bind - men det forteller hun deg ikke sånn helt med det første.

Selvfølgelig luktet du "selger" allerede da Inger Lise sa navnet sitt. Imidlertid er du veloppdragen nok til ikke å avbryte midt i en setning. I stedet sitter du og hører på mens Inger Lise forteller deg hvor viktig oppdatert kunnskap er for dagens barnefamilier. Så prøver du å skyte inn at du dessverre ikke er interessert i noe leksikon akkurat nå, ellers takk.

Men Inger Lise gir seg ikke så lett. Hun forteller deg i stedet om avbetalingsordninger og gratis prøveperioder og passer på å bruke fornavnet ditt minst tre ganger i hver setning.

Nå begynner du å bli utålmodig. Middagen blir kald, og minstemann prøver å smøre spaghettisaus høyere opp på veggen enn noen gang før. Så du sier at nei, du er nok ikke interessert likevel. Ikke bare har du minst tre leksika allerede, inkludert Encyclopaedia Britannica i syvogtyve bind, men du jobber på internett og har oppdatert informasjon tilgjengelig 24 timer i

døgnet uansett. Ellers takk!

Da går Inger Lise etter strupen. "De fleste foreldre liker jo at barna deres har et leksikon å slå opp i, da", sier hun - litt strammere i tonen nå. Encyclopaedia Britannica er jo ikke på norsk, og konkurrentens leksika har ikke på langt nær nok bilder for førskolebarn, viser det seg. "... de trenger jo det om de skal hevde seg på skolen ..."

Nå blir du egentlig ganske sint! Å kaste bort tiden din, ikke la deg komme til orde, og nekte å ta nei for et svar er ille nok. Men å spille på din bekymring for barna dine, er rett og slett slag under beltestedet. - Jeg er ikke interessert! sier du, sånn bare for å være utvetydig. Så legger du på, med et lite smell, før Inger Lise rekker å irritere deg enda mer.

Dessverre er det for sent. Så mens du tørker ketsjupflekker, skjenker melk og spiser kald mat, nedkaller du i tankene hissige forbannelser over Inger Lise og hele hennes yrkesgruppe.

Da er det deilig å vite at det finnes nettsteder som Antitelemarketer. (Du finner linken i margen til høyre.) Her finner du massevis av ideer til hvordan du skal avvise telefonselgere - kort og brutalt, eller med mer hevngjerrig artisteri. (Pass forresten på at du får med deg "Technique of the Month" - den skulle gi deg en riktig tilfredsstillende, skadefro latter.)

Nettstedet har også seksjoner mot fax-reklame og spam, foruten en mer seriøs del om lovgivning og rettigheter - som jo dessverre er USA-spesifikk.

Men la oss ikke lure oss selv. Det er seksjonen som heter "Telemarketer Tormenting Techniques" som er sitens best besøkte. Og selv om du aldri bruker teknikkene som foreslås her, er bare det å lese dem god terapi. I hvert fall for oss som er litt aggresjonshemmet og av og til kjøper ting av telefonselgere sånn bare for å bli kvitt dem.

Så besøk nettstedet og se selv. Om ikke annet vil du være forberedt neste gang telefonen ringer. Og du vet jo hva de sier:

Don't get mad, get even!

For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at Inger Lise, Offensive Marketing AS og hendelsen med leksikonsalget er ren fiksjon. Jeg kunne fortalt historier fra virkeligheten som er langt verre, men velger å la være for ikke å henge ut identifiserbare enkeltpersoner og -bedrifter. De som likevel føler seg truffet, har all grunn til å skamme seg!

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.