Ta sjansen - bli rik på kompetanse

- Det er ikke så vanskelig å starte egen bedrift som mange tror. Jeg ønsker å gi dem som går med tanker om å starte opp for seg selv et lite puff bak, sier Bjarte Frøyland. Nå har han skrevet bok om temaet.

Bjarte Frøyland er en gammel traver i den norske databransjen. Han kan skilte med 15 års erfaring fra IT- og konsulentvirksomhet i norske og internasjonale dataselskaper, deriblant som Cobol-programmerer i Andersen Consulting (nå Accenture), markedsanalytiker i Honeywell Bull, selger og salgssjef i Computer Associates, toppsjef i ECsoft og medgründer og partner i det norske knoppskytingsmiljøet daVinci Consulting.

Nå har han begått boken "Bli rik på kompetanse" for å dele sine erfaringer med andre nordmenn som vurderer å gjøre alvor av dagdrømmen om å starte egen bedrift.

- Boken er hovedsakelig rettet mot to typer lesere - i første rekke høykompetente mennesker i store organisasjoner som føler de ikke får brukt seg selv og sin kompetanse godt nok, og som trenger et puff bak for å starte for seg selv, dernest ledere i den nye økonomien som ikke har lært seg spillereglene for å få mest mulig ut av sine ansatte, sier Frøyland til digi.no.

Frøyland har i boken intervjuet fire sentrale dotcommere;

  • Jørn Lyseggen, adoptivbarnet fra Korea som skulle bli snekker på Trysil men som 30-åring i stedet endte opp som leder for et av Nordens største Internett-selskaper
  • Bente Sollid Hansen, Fræna-jenta som i en alder av 33 år ble god for 100 millioner kroner etter å ha bygget opp Digital Hverdag, fusjonert selskapet med New Media Science og til sist etablert det store konsulentselskapet Cell
  • Terje Laugerud, befalet som til slutt ble konsernsjef for et all-europeisk konsulentselskap med hovedkontor i Londons travleste hjørne, og
  • Morten Arnesen, presten og musikeren som midt i livet finner ut at han skal bli nettgründer for realisere de verdiene han har liggende latent i seg.

I boka kommer det frem at de fire bedriftsetablererne har ulike syn på hva som er god ledelse. Der noen mener vyer og visjoner er det viktigste, mener andre at rapportering, kostnadsstyring og håndfast kontroll fra dag til dag bør vektlegges mer. Der noen ser på sine ansatte som kostnadsdrivende lønnsposter, leter andre etter hva som er de mest inntektsbringende sidene ved sine kunnskapsmedarbeidere. Noen fasit finnes neppe, men Frøyland håper boken kan bidra til at den enkelte potensielle gründer der ute kan klare å skape sine resultater på sin måte, med sine motivasjonsgrep, med sin kompetanse og med sin personlighet.

- Målet er å overbevise noen om at det er et bedre liv å hente der den kompetansen de sitter på kan brukes til egen vinning, sier Frøyland.

Han får anledning til å utdype sitt postulat om at det er penger å hente der verdiskapingen er stor for kunden under Software 2002 torsdag 7. februar

digi.no kommer tilbake med en anmeldelse av boka senere.
Til toppen