Tabbe-lansering av Apple

Ping, pong. Stang ut for nytt sosialt nettverk.

Det hører med til sjeldenhetene at Apple lanserer et produkt med store feil og mangler. I hvert fall hvis vi for en stund glemmer antenneproblemene med nye iPhone 4.

Selskapet har mer enn noen andre gjort brukervennlighet til sitt varemerke. De legger ned store krefter for å perfeksjonere produktene før kundene slipper til.

Derfor var det mildt sagt overraskende at det gikk så galt med deres største nyhet fra denne ukes pressekonferanse.

Nei, jeg snakker ikke om sesongens oppgraderte musikkavspillere. Når sant skal sies var seansen og nyhetene som ble presentert egentlig ganske kjedelig.

Med ett stort unntak: Ping.

Dette er Apple første forsøk på å bygge et sosialt nettverk. Tjenesten er integrert i selskapets iTunes-program. Her skal brukerne kunne følge venner, oppdage ny musikk og ikke minst følge med på sine favorittartister. Det hele fremstår som en slags Facebook-klone som utelukkende handler om musikk.

Motivasjonen fra Apples side er selvsagt at dette skal bidra til økt salg.

Med over 160 millioner registrerte kjøpevillige brukere og deres kredittkort i databasen skulle alle forutsetningene for at Apple lykkes være til stede.

Ping handler om å oppdage ny musikk i et sosialt nettverk. Du kan følge venner og vennene dine kan følge deg. Du kan også følge band og få informasjon om nyutgivelser, konserter og lignende.

Men hvordan finner man vennene sine? Eller artistene man elsker?

Da jeg installerte nye iTunes 10 torsdag morgen fant jeg raskt Facebook connect i Ping. Dermed skulle det være en enkel sak å koble seg mot verdens største sosiale nettverk og finne kontaktene du allerede har.

Men koblingen fungerte ikke. Senere samme dag fjernet Apple koblingen mot Facebook, selv om det fortsatt er spor etter den, blant annet i instruksjonsvideoen deres.

«Koble iTunes med Facebook for å finne vennene dine», heter det.

Det viser seg at Facebook har blokkert koblingen Ping gjør mot deres programmeringsgrensesnitt (API). Kanskje ikke så rart når Apple tar i bruk et åpent API for millioner av sine kunder uten å klargjøre dette med Facebook på forhånd?

Ifølge TechCrunch ønsker Facebook en formell avtale om slik bruk i tilfeller der det er snakk om så omfattende brukerdata. Apple brøt med disse bruksbetingelsene, ifølge et blogginnlegg hos Wall Street Journal.

Inntil de to partene eventuelt blir enige må du manuelt søke opp vennene dine, eventuelt sende dem en e-post og spørre. Det oppleves som fryktelig tungvint.

Apple klarte med andre ord ikke å få på plass den viktigste funksjonen i den nye tjenesten, i motsetning til hva streamingstjenesten Spotify gjorde. Der fungerer dette helt utmerket og er kanskje tjenestens sterkeste kort.

Anbefalingene Ping gir meg om hvilke artister jeg bør følge er også tullete. Apple tror visst at rockefans ivrer etter å lytte til Shakira, Diddy eller Lady Gaga. Fullstendig skivebom.

Sannheten er at nettverket så langt ikke har mer enn et forsvinnende lite knippe artistprofiler å by på. Vi får anta at flere kommer etter hvert.

Verre er det at Ping ble lansert med en rekke tekniske problemer. Det var for eksempel ikke mulig å laste opp eget profilbilde. Du fikk ikke tilgang til å se din egen profil, tilsynelatende fordi du ikke «fulgte» deg selv osv.

Man sitter igjen med et inntrykk av at hele tjenesten ble lansert for tidlig.

Til toppen