Tagger Internett med gull

Norske nettaktører har endelig fått opprettet en pris hvor det beste på nett skal knive om de gjeveste prisene. I januar neste år deles gull.taggen ut for første gang.

Det er flere av de største norske nettaktørene som står bak det som er tenkt å bli en årlig prisutdeling av prisen gull.taggen. 29. januar neste år deles prisen ut for første gang.

Blant partnerne som deltar i arbeidet, finner man VG, Dagbladet, digi.no, HjemmeNett, Nettavisen, Aftenposten, SOL, New Media Science, Digital Hverdag, Neo Interaktiv, Arakno Interaktiv og Grape. Da digi.no skrev om denne prisen for første gang i juni i år, var også Thunder House og WebAd ført opp som partnere, nå er disse ikke lenger med på listen.

I juryens kjernegruppe sitter Olav Folkestad fra New Media Science (NMS), Robin Rustad fra Arakno Interaktiv, Gisle Hannemyr fra Institutt for Informatikk ved Universitetet i Oslo, Nils Petter Nordskar fra Virtual Garden, Kristin Skogen Lund fra SOL og Anne Lise Gjetvik fra Aftenposten. Men det vil også bli hentet inn fagfolk til juryene for de ulike prisene.

Selve ordet gull.taggen kan jo virke litt kryptisk. I ordboken står det engelske ordet 'tag' beskrevet som blant annet prislapp forslitt vending, floskel og omkved, noe markedsdirektør Olav Folkestad i NMS understreker at ikke er ord prisen skal assosieres med.

- Det har ingenting med det å gjøre. Vi ville at det skulle være et norsk ord som inkluderte ordet gull og et punktum. Det er et ordspill, og det var ingen enkel prosess å finne et godt navn. Ordet å tagge kommer fra internettverdenen. En HTML-kode kalles en 'tag', og det kalles å tagge når man lager nettsider. Vi tenkte også litt på statuen Sinnataggen, som et assosiasjon til et samlende symbol, sier Folkestad.

På nettstedet til gull.taggen står det foreløpig bare en liste over de partnere som har vært med å utarbeide prisen og pekere til disse. Men planen er i følge Folkestad å legge ut mer informasjon i nærmeste framtid.

Blant prisene som skal deles ut, er; beste markedsføringskampanje, bannerannonse, informasjonsnettsted, handelsnettsted, intranett, design og idé, brukergrensesnitt og bruk av "cutting edge" teknologi. Det skal også deles ut priser for "Årets Nettsted" og "Årets Internett-person".

Til toppen