Taket glipper for Sony Ericsson

Mobiltelefonprodusenten Sony Ericsson klarer ikke å løfte salget. Tvert imot, selskapet solgte 400.000 færre mobiler i første kvartal og tapte 2,7 milliarder kroner i 2002.

Svensk-japanske Sony Ericsson tapte 348 millioner euro - vel 2,73 milliarder kroner i tolvmånedersperioden som ble avsluttet i mars, skriver det svenske nyhetsbyrået Direkt.

I siste kvartal - perioden januar til mars - tapte selskapet 104 millioner euro, omlag 817 millioner norske kroner.

Til tross for knallbra kritikker for sine nyeste telefoner, spesielt supertelefonen P800, klarer ikke Sony Ericsson å løfte salget. I stedet peker pilene nedover. I månedene januar, februar og mars leverte selskapet 5,4 millioner telefoner, en nedgang på 400.000 enheter sammenliknet med samme periode året før.

Ifølge Wall Street Journal oppgis svakt USA-salg, forsinkede produktlanseringer, økt prispress og høye kostnader for produkter i Japan som hovedgrunner til det svake resultatet.

Sony Ericsson har tidligere uttalt at 2003 samlet sett skal ende opp i pluss. I resultatrapporten fra Sony sies det at Sony Ericsson "skal begynne å vise lønnsomhet i løpet av 2003". Informasjonssjef Nina Eldh opprettholder overfor nyhetsbyrået Direkt likevel prognosen om at Sony Ericsson skal vise overskudd for hele inneværende år.

En av Sony Ericssons eiere, Sony Corporation, la frem sin årsrapport tidligere i dag - og japanerne leverer stort sett varene etter omfattende kostnadskutt i sin elektronikkvirksomhet, økt omsetning fra filmdivisjonen og et solid bidrag fra videospillbusinessen.

Sony Corp. endte på et resultat etter skatt på omlag 6,9 milliarder kroner. Foruten svakere salg innen hjemmeelektronikk, sliter Sony med sviktende salg av sine Vaio PC-er, samt en nedgang i salget av musikk-CD-er, noe Sony hevder i stor grad skyldes økt priatkopiering av musikk vie Internett.

Til toppen