Betalingstjenesten Dibs, som er en av nordens ledende, opplever store problemer. Selskapet skylder på voldsom vekst i transaksjoner de siste seks månedene. (Bilde: Per Ervland)

Takler ikke betalingsveksten

Rammer e-handel i mange land.

Betalingstjeneste Dibs, som benyttes av en rekke e-handelsaktører i Norge, har den siste uken opplevd store problemer. Kundene har opplevd at det har tatt lang tid å få registrert betalinger og i noen tilfeller har det timet ut.

Henrik Begby Andersen, sjef for Dibs Norge, bekrefter til digi.no at de har hatt problemer den siste uken, men opplyser at nedetiden den siste uken bare har vært ca. to timer.

– Men oppfattet nedetid er høyere. Enkelte opplever at det tar lang tid å gjennomføre transaksjoner, men siden tirsdag har alle betalingstransaksjonene blitt kjørt, sier Andersen til digi.no.

Problemene startet 30. oktober og har vedvart siden.

I en epost som selskapet har sendt ut til sine kunder beklager toppsjef Eric Wallin problemene og vanskene dette har skapt for deres kunder.

I brevet står det at antallet transaksjoner som har gått gjennom Dibs sitt system har doblet seg siden 2011, og de siste seks månedene har de opplevd en ekstraordinær vekst. På samme tid, skriver selskapet, har konsentrasjonene av transaksjoner rundt månedsskiftet blitt mangedoblet.

Last ned brevet her (pdf.)

– Selv om vi har investert tungt i vår maskinvare- og programvareplattform, har denne økningen overbelastet systemet vårt, skriver selskapet.

Norgessjef Andersen sier til digi.no at de har opplevd en langt høyere vekst i transaksjonsvolum enn forventet.

Selskapet opplyser at de nå har teknisk ekspertise fra leverandørene SAP Sybase og Fujitsu som jobber for fullt med å stabilisere systemene og finne grunn-årsaken til problemene.

Det er imidlertid ikke alle kundene som er like hardt berørt, sier selskapet til digi.no. Dette kommer an på hvilken integrasjon mot Dibs de ulike kundene har valgt.

I skrivende stund har for eksempel ingen av selskapets kunder tilgang til sin administrasjonsløsning via Dibs, melder selskapet på sine nettsider.

Dibs er Nordens største leverandør av betalingsløsninger via nettet og har virksomhet i tretten land. Selskapet har hovedkontor i Stockholm, men avdelingskontorer i Oslo, København og Gøteborg. Selskapet skriver på sine nettsider at de har 14.000 kunder innen alle bransjer.

Det er imidlertid ikke første gang i år selskapet har slitt. I juli meldte digi.no også om store problemer hos Dibs. Den gangen var kundene rasende på mangelfull informasjon fra selskapet.

    Les også:

Til toppen