Talentløse nettbutikker

Når du tar en sjekk på nett og leter etter gode norske nettbutikker, må du lete med lys og lykte. Aktørene unnskylder seg med folks frykt for å handle på nett, men det er i sannhet aktørenes slette håndverk som gjør at salget ikke tar av.

Det er ikke bare avisene (se artikkelen "Kastrerte aviser på nett" i margen til høyre) og reklamebransjen (se "Reklamebransjen sinker netthandel") som gjør en slett innsats på nett. Jeg må si at jeg er lite imponert over handelsaktørenes innsats. Kunders frykt for kortbruk er en like dårlig unnskyldning for manglende shopping på nett som SET-standarden er en redningsplanke.

SET vil ikke revolusjonere netthandel!

Netthandelen tar ikke av før vi får gode, effektive butikker med et fristende vareutvalg til priser som er 10 - 50 prosent lavere enn i fysiske butikker.

Man må utnytte nettets fortrinn til å gi - på en billig måte - kunden så lite eller så mye informasjon han trenger for å gjøre en kjøpsbeslutning. Man må rett og slett kompensere for at kunder ikke kan ta og føle på en vare - eksempelvis ved å vise bilder, filmsnutter, og tekst som gjør varen attraktiv. Dessuten må man gi kundene igjen alt det man sparer ved å slippe butikklokaler og betjening. I tillegg bør man gi ytterligere rabatter for å lokke kundene til å handle over det nye mediet.

Netthandel er jo handelens svar på ordrebasert produksjon i industrien: Man kan sitte med en logistikkmaskin et eller annet sted der arbeidskraft og lokaler er billig (dette kan selvfølgelig settes bort til aktører som allerede er gode på slikt), inngå "just-in-time" leveringsavtaler fra underleverandører - slik at butikken sitter med minst mulig lager. Derfra sendes alle varer ekspress til kunder. Slik kuttes kostnader og derved prisene til kunder.

Det burde være en selvfølge at det er lett å finne frem i en nettbutikk, at priser til enhver tid er oppdaterte, at varesortiment er kurant og at det er dynamikk på nettstedet.

Hvis vanlige handelsfolk holdt sine fysiske butikker like dårlig som de gjør med de elektroniske, ville heller ikke tradisjonell handel vært noen suksess.

Man må satse seriøst (nok penger) og langsiktig, og man må bruke det ytterste av handelserfaring og kompetanse for å utvikle gode butikker. For Guds skyld - man skal ikke finne opp kruttet - man skal simpelthen bruke godt kjent handelskompetanse i et nytt medium. I tillegg må man selvfølgelig markedsføre sin butikk; man må belage seg på å betale svinedyrt for å være der folket - eller bringe folk dit butikken er.

En rekke eiendomsaktører har tjent gode penger på å bygge samlingsplasser (kjøpesentra) hvor folk kommer for å bruke penger. Det samme må skje på nett for at netthandel skal ta av. Noen aktører har forsøkt å lage slike virtuelle handlesentra og de har sogar bygget og drevet sine egne butikker.

Et lite hint: Olav Thon selger ikke Levis-bukser.

Så hvor er Atle Brynestad-typene på nett - de som er villige til å satse milionbeløp på å bygge skikkelige shoppingbutikker hvor man kan få (merke)varer mye billigere enn i butikkene?

Til toppen