Talestyrt IP-telefoni til småbedrifter

Microsoft vil tilby Outlook-integrert og talestyrt IP-telefoni til småbedrifter.

Microsoft arrangerer denne uken sitt andre årlige toppmøte for småbedrifter, Microsoft Small Business Summit. Den store nyheten på åpningsdagen i går var en egen løsning for IP-telefoni i småbedrifter, døpt Response Point.

Systemet skal håndtere både tale over IP og tradisjonell fasttelefoni. Det har et taleaktivert brukergrensesnitt, og skal være enkel å installere og enkel å holde i gang. Microsoft samarbeider med tre apparat-leverandører – D-Link, Quanta og Uniden – om maskinvaren. Denne omfatter også trådløse telefoner.

Ifølge Microsoft er systemet lagt opp med tanke på at det skal være så enkelt som mulig å gjøre løpende endringer som å legge til nye brukere eller nye telefonapparater. Programvaren gjør at telefonien er samspilt med blant annet kontaktlister i Outlook. Talegrensesnittet skal gjøre det mulig å ringe til kontakter bare ved å løfte av telefonrøret eller trykke på en knapp, og så uttale kontaktens navn og hvordan han skal ringes, for eksempel «ring Harald på mobil». Det er også lagt opp til talestyring av kurante oppgaver, som «les beskjeder på svareren».

Systemet omfatter et sentralbord eller en liten telefonsentral, og all konfigurering og drift av systemet skjer gjennom PC-basert programvare. Sentralbordsystemet har en ordning som lar innringeren få tak i den hun ønsker blant de ansatte, også etter arbeidstid.

Når den ansatte tar en telefon, viser PC-en et vindu med navn og annen informasjon om den som ringer, hentet fra Outlook-listen.

Response Point er i dag under betatesting, og ventes på markedet «seinere i år». En «beta 2» utgave loves i april. Systemet er tilpasset, men ikke avhengig av, kommende Microsoft-produkter som Office Communications Server 2007 og Office Communicator 2007. Begge disse skal tilbys i offentlig beta seinere denne måneden.

Prisene på Response Point er ikke oppgitt. Betatesting hos utvalgte kunder har pågått i åtte måneder.

Til toppen