RESULTATERFINANS

Tamburstuen - Hermansens mareritt

NetSystem har dukket opp som et høyst virkelig spøkelse for Telenor og NetCom. Selskapets prosess mot Telenor Mobil kan medføre at Telia får endret konsesjonsbetingelsene på mobiltelefoni i Norge. Det kan slå hardere ut for Telenor og NetCom enn noen har villet innrømme til nå, kommenterer finansredaktør Jørgen Christiansen.

Jørgen Christiansen
13. aug. 1998 - 03:23

Televeteranen Trygve Tamburstuen er i ferd med å snu telebransjen i Norden på hodet.

Hans kunnskaper om regulatoriske forhold har medført at NetSystem i løpet av kort tid vil kunne tilby et bredt spekter av teletjenester i hele Norden uten å selv bygge ut fastlinje- og mobilnett.

Konsekvensen for de etablerte aktørene - blir som vi vil se - meget store, og de kommer raskere enn Telenor og NetCom offisielt hadde regnet med.

  • Det første stikket til NetSystem kom da Post- og Teletilsynet uttalte at selskapet burde få tilgang til Telenor Mobils nett. Med en slik tilgang kan NetSystem utstede sine egne SIM-kort, noe som gjør at selskapets abonnenter bruker Telenor Mobils nett i Norge, men får tjenestespekteret levert fra NetSystem.
  • Det andre stikket til NetSystem kom da danske telemyndigheter sist onsdag (riktig nok indirekte) uttalte at den typen tilgang NetSystem har bedt om å få hos mobilselskapet Sonofon, skal klassifiseres som "samtrafikk" og ikke "roaming". Denne vesle tekniske detalj er trolig avgjørende for om NetSystem får den tilgangen de har bedt om. Vi får ikke noen stor premie om vi tipper at norske telemyndigheter faller ned på den samme konklusjonen.

Både norske og danske teleaktører vil gjøre alt de kan for å trenere NetSystems utvikling, mens oppmerksomme regulatører på sin side bør sørge for at prosessen går så raskt som mulig.

Det er altså en rimelig antagelse at NetSystem får det som de vil, og kan tilby mobilkommunikasjon i hele Norden i løpet av et års tid (i Norge trolig i løpet av måneder).

Hva NetSystem får til, er en sak; selskapet er helt nytt og har foreløpig ikke engang avslørt hvilket merkenavn de vil bruke i markedet. Selskapet henvender seg kun til små og mellomstore bedrifter.

Virkelig fart i sakene blir det ikke før vi ser nærmere på hva Telia kan tenke seg å gjøre i Norge som en følge av utviklingen i de regulatoriske rammebetingelsene.

I sommer opplevde vi at Telia sa at de måtte revurdere sin mobilsatsing i Norge. Årsaken var for det første at det har vist seg meget dyrt å komme seg inn i det danske mobilmarkedet; så dyrt at selskapet ikke vet om det vil være lønnsomt å bygget ut et nytt mobilnett i Norge.

Dernest mente Telia at de rent teknisk ville ha problemer med å tilby god nok tjenestekvalitet i Norge i de områdene av landet hvor kunden må "roame" i Telenor Mobils eller NetComs nett.

Dersom NetSystem får den tilgangen til Telenor Mobils nett som de har bedt om - og det tror vi kun er et spørsmål om tid - kan det bli meget vanskelig for norske myndigheter å stå fast på Telias konsesjonsbetingelser.

Samtidig som norske myndigheter ønsker et tredje mobilnett i Norge, ønsker de å gi NetSystem anledning til å operere i Norge uten å bygge eget nett. Konsekvensen blir trolig at man må lempe på de kravene som er satt til Telia for at de skal få lov til å la kundene sine benytte Telenor Mobil eller NetComs nettverk utenom de områdene hvor Telia selv tilbyr dekning.

Dermed kan Telia komme betydelig raskere inn i det norske mobilmarkedet og det uten å bli presset til å først investere milliardbeløp i et nytt nett.

For NetCom og Telenor betyr dette et tøffere marked, for norsk næringsliv og forbrukere flest betyr det flere valgmuligheter og lavere priser. Det skjer utrolig nok fordi norske regulerende myndigheter - i likhet med danske myndigheter - har våknet opp og forstått at det ikke er de etablerte aktørene som skal beskyttes, men markedet.

Det for mange morsomme med den utviklingen vi nå ser, er at dette egentlig er fullt i tråd med hva Tormod Hermansen og hans menn har sagt i lengre tid: Teleselskapene skal ikke i fremtiden tjene penger på å flytte telesignaler, men på å tilby tilgjengelighet, tjenester og funksjonalitet.

Tamburstuen og hans selskap, NetSystem, har tatt Hermansens uttalelser på alvor. Tamburstuen har også tatt EUs konkurransemyndigheter og telemyndigheter på alvor.

NetSystem er satt sammen for å produsere nettopp avanserte teletjenester og ny funksjonalitet. Selve transporten av teletjenester kjøper selskapet av de etablerte aktørene. Det er helt i tråd med hva teleaktørene selv har sagt at vil skje, og helt i tråd med hva EU-kommisjonen ønsker.

Vi vil garantert oppleve omtrent det støynivået fra Telenor - og muligens NetCom - som er naturlig å oppleve når folk våkner midt i et mareritt. Utviklingen av de regulatoriske rammene er likefullt akkurat som den skal være - og det er bare et spørsmål om tid før vi ser den skisserte utviklingen.

Telenor vil benytte alle metoder for å trenere en slik utvikling. Et hovedargument vil være at det er rimelig at selskapet får beskyttelse etter å ha tatt en stor risiko i utbyggingen av et mobilnett i Norge. Det er kort sagt vissvass. Telenor har drevet mobiltelefoni av omfattende karakter i Norge siden tidlig på 80-tallet, selskapet har en dominerende posisjon i alle delmarkeder og sitter med en fryktinngytende stor markedsandel på de fleste teletjenester i Norge.

Regulanter og politikere har som oppgave å beskytte markedet, ikke Telenor.

For orden skyld kan det tillegges at en fusjon mellom Telia og Telenor fremdeles ikke er utelukket, selv om det er vanskelig å se for seg at det vil skje noe konkret før det svenske valget er vel overstått. Om så Telia og Telenor skulle finne på å foreslå en fusjon, så vil de skisserte endringene selvfølgelig også medføre at aktører som for eksempel France Telecom (på vegne av Global One) kan innta den samme rollen som Telia er tiltenkt.

Det er også verdt å kommentere at for å få skikkelig fart i dereguleringen, så må også nummerportabilitet innføres så raskt som mulig.

Det er imidlertid et annet kapittel.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.