Tandberg gjør det sterkt i Amerika

Fredrik Halvorsen kan glede seg over økt omsetning, men sliter med marginene.

Den norske spesialisten på videokonferanser, Tandberg, publiserte sitt regnskap for andre kvartal i New York i går.

Sammenliknet med andre kvartal i fjor økte omsetningen med 5,0 prosent til 204,6 millioner dollar. Driftsresultatet økte med 4,4 prosent til 43,0 millioner dollar. Nettoresultatet etter skatt falt med 8,2 prosent til 26,9 millioner dollar.

Regnskapet viser at marginene utvikler seg negativt. Driftsmarginen, som Tandberg greide å øke fra 21,0 prosent til 23,4 prosent i løpet av 2008, er nå tilbake på 21,0 prosent. Resultatmarginen før skatt er 18,5 prosent, lavere enn noen gang i 2008, da den var på gjennomsnittlig 24,5 prosent. I første kvartal i år var den 20,4 prosent.

Kontantstrømmen fra driften har derimot økt med 47 prosent til 52,6 millioner dollar, og selskapet har 208,1 millioner dollar i likvide midler.

Toppsjef Fredrik Halvorsen mener Tandberg har lykkes i å posisjonere seg som foregangsselskapet innen videonettverk og standardbasert teletilstedeværelse («telepresence»). Han framhever hvordan selskapets konferanseserver tillater sømløst samspill med alle konkurrerende systemer på sammen nivå, særlig Microsoft Office Communications Server 2007.

– Innen teletilstedeværelse har Tandberg det utgangspunktet at ingen skal utelukkes fra å delta på møtet, sier Halvorsen.

I Amerika økte Tandberg omsetningen med 12,8 prosent til 99,0 millioner dollar. I «Emea» (Europa, Midtøsten og Afrika) derimot, er det en nedgang på 1,2 prosent til 80,7 millioner dollar. Det er også tilbakegang i Asia/Stillehavet, på 1,6 prosent til 24,9 millioner dollar.

(Se egen sak om at Silver Lake kan igjen være interessert i å kjøpe Tandberg: Børster støv av Tandberg-kjøp.)

    Les også:

Til toppen