Tandberg Television med 40 prosent margin

Tandberg Television, den norske produsentene av digital tv-utstyr, satt igjen med hele fire kroner for hver tier de solgte for i årets tre første måneder. I tillegg har selskapet hele 608 millioner kroner på bok og jakter på oppkjøpskandidater.

Tandberg Television (TAT) har klart å etablere seg en sterk posisjon i det gryende markedet for digitalt tv-utstyr. Etter hvert som stadig flere land starter prøvesendinger eller kommersielt salg av digital tv, står selskapet foran store muligheter.

Salget vokser foreløpig ikke så fort - veksten første kvartal i fjor er på beskjedne 17 prosent. Men få andre bedrifter kan skryte av en margin på 40 prosent. I et tidlig marked kan TAT ta seg betalt - etter å ha solgt for 84,1 millioner kroner satt selskapet igjen med 32,1 millioner kroner. Enda hyggeligere er det at TAT sitter på en enorme pengesekk - hele 608 millioner kroner i kontanter. Denne pengesekken stammer både fra overskudd i de to årene TAT har vært et eget selskap og penger TAT har hentet i finansmarkedet.

- Vi har en aggressiv vekststrategi og har hentet inn penger for å kunne kjøpe opp konkurrenter - enten for å øke kundelisten vår eller for å utvide produktspekteret, sier Arne Græe, administrerende direktør i TAT til digi.no. Vi vurderer oppkjøp fortløpende, men foreløpig har vi ikke funnet noe til en fornuftig pris.

Græe påpeker på spørsmål fra digi.no at TAT ikke bruker sin pengesekk til å spekulere i aksjemarkedet, men plasser pengene i sikre sertifikater. Både Visma og PC-Systemer tapte penger på å spekulere i aksjemarkedet med penger de hadde hentet inn til oppkjøp i fjor.

På kundelisten til TAT står nå mediaselskaper og leverandører i USA, Autstralia, Sverige, England, Spania, Finland, Frankrike, Belgia, Nederland og flere skal det bli. TAT forteller at de kjenner til det skal i nær fremtid skal kjøpes inn utstyr til hele 19 digitale hovedsendesentraler bare i Europa.

TAT produserer og selger en rekke produkter for styring og behandling av digitale tv-signaler, blant annet utstyr for behandling av video i MPEG2-formatet, det regjerende standarden for transport av digital video.

TAT mener at dette utstyret og deres andre produkter har et stort potensiale på grunnen av det gryende salget av de digitale høyhastighetslinjene ADSL skaper nye muligheter fordi disse linjene er raske nok til å overføre komprimert MPEG2-video. Alle som skal sende video over ADSL-linjer trenger kompresjonsutstyr.

Tandberg lager også databrikker som transportere og styrer videosignaler. Fordelen med TATs utstyr er at det kan fjernstyres med Internett-teknologi, en stor fordel i kabelnettverk spredd over store områder. I tillegg produserer TAT også en satellitt-mottaker.

For å møte den kommende veksten i markedet, har TAT øket staben med 20 prosent siden nyttår.

Til toppen