(Bilde: Tandberg)

Tandberg tjener på trange tider

Videokonferanser er et sparetiltak, og Tandberg opplever kraftig vekst.

Tandberg la i går kveld fram sine resultater for tredje kvartal. Den norske leverandøren av utstyr for videokonferanser er børsnotert i New York, og leverer sine tall i dollar.

Sammenliknet med samme kvartal i fjor, vokste omsetningen med 27 prosent til 210 millioner dollar. Resultatet økte med 17 prosent til 45,3 millioner dollar. Kostnadene økte med 30 prosent til 81,7 millioner dollar.

Toppsjef Fredrik Halvorsen mener framgangen gjenspeiler at kundene i stigende grad tyr til videokonferanser for å kutte kostnader. Han mener Tandberg nå har fått på plass et utstyrsassortiment som svarer til tre grunnleggende betingelser for at videokonferanseutstyr skal svare til brukernes forventninger: et fullverdig utvalg løsninger tilpasset alle nivåer i store bedrifter, virtuell tilstedeværelse («telepresence») og evne til å levere utstyr og service over hele kloden.

En ny pakke med sertifisert service og den nye serveren for virtuell tilstedeværelse, Telepresence T3, gjør at Tandbergs produktutvalg dekker alle behov innen videokonferanser, ifølge Halvorsen. Internasjonalt er Tandberg styrket gjennom et utvidet partnerskap med HP.

Bilde: Tandberg

I Amerika økte omsetningen med 18 prosent til 109,1 millioner dollar. Veksten var kraftigere i Europa, Midtøsten og Afrika («Emea»), med 43 prosent til 77,4 millioner dollar. I Asia og Stillehavet økte omsetningen med 26 prosent til 23,8 millioner dollar. Tandberg signaliserer at flere større avtaler i «det nordlige Asia» er på gang og kan prege regnskapet i fjerde kvartal. Samtidig understreker selskapet at de må satse på å bygge ut både markedskanaler og organisasjonen i denne regionen i tiden framover.

    Les også:

Til toppen