Tankebobler i kulda

Når man står i drosjekø i 10-20 kuldegrader er det kjekt å tenke på noe annet enn hvor surt og kaldt det er, men kulda inspirerer likevel til å tenke på slike påfunn som batteridrevne biler...

Det er antagelig et symptom på bransjens skadeskutte tilstand når feiringen av Internettets egentlige 20-årsdag knapt ble registrert i nettmediene. (1. januar 1983 gikk alle maskiner på ARPANET over til å bruke TCP/IP.) Hva er det som blir viktig i år?

I en trådløs tid...

Den norske bilprodusenten Think ble reddet fra nedleggelse på tampen av 2002, men hvem vil egentlig eie en batteridrevet bil når kulda setter inn? Bilen må ha et varmeapparat, og det er antagelig ikke så lurt med et batteridrevet. Dermed må slike biler bruke gass i tillegg til å være elektriske for å gi et minimum av komfort. Det høres litt hybrid ut, om du spør meg.

Nåvel, varmeapparatet er egentlig en bagatell. Det som virkelig er interessant er utfordringen med å bruke batterier. Det er en teknologi hvor det, til tross for stadige forbedringer, kun har skjedd en moderat utvikling. For mer enn 20 år siden ble jeg fortalt at den som fikk til teknologiske gjennombrudd innen batteriteknologi hadde mulighet for stor økonomisk gevinst. Dette tipset gjelder fremdeles.

En av forutsetningene for å utvikle batteribiler som Think for et massemarked er at det skjer en så stor utvikling av batteriteknologi at det er rimelig å kalle det for et gjennombrudd.

Også for mobile kommunikasjons- og informasjonstjenester er det et stort behov for bedre batterier til all verdens trådløse nytte- og underholdningsdingser. Det er en betydelig mangel når bærbare PC-er utånder av mangel på strøm etter noen få trådløse timer.

Det er artig at Microsoft lanserer avanserte armbåndsur, men dersom det blir for få uker mellom hvert batteriskift, er ikke en slik dings mye verdt. Selvsagt er det mulig med oppladbare batterier, men de må fremdeles ha så lang levetid at det ikke blir et problem å glemme klokkeladeren hjemme når man drar på ferie.

Kanskje det er enklere å lage elektrisitet enn å lagre den?

Hovedproblemet vårt er ikke å lagre elektrisk energi, det er en like god løsning å lage den på stedet. Dette er et område hvor det for tiden skjer interessante ting, både innen mikroteknologi og for bruksområder som kjøretøy. De som ikke har kastet bort alle investeringsmidlene sine på dotcom-bobler bør holde et øye med hva som skjer på dette området.

  • Med dagens strømpriser er det fristende å trekke fram følgende detalj fra et scenario for biler med brenselscelle: Når bilen står parkert hjemme er den koblet til strømnettet så den kan levere kraft til husholdningen...

Dingser i kulda

Når det ikke finnes noe sted i nærheten å stå i drosjekø er det kjekt med mobiltelefon for å påkalle en bil. Slik er i alle fall teorien, men mobiltelefoner, digitalkamera og andre digitale dingser er et sørgelig syn i kulda.

Det er når du står der med neglesprett og den lille skjermen lyser mot deg med nesten usynlig skrift at du ønsker at du hadde kjøpt en sånn dings med talestyring. Bare husk å lære den ordet "t-t-t-taxi!" for ekstra kalde dager.

UMTS, som noen faktisk ser ut til å gå vente på fremdeles, løser ikke enkle bruksproblem som dette. Det er når vi ser bort fra at terminalene ser ut til å være så forsinket at de kan utnytte ny skjermteknologi som virker bedre i kulde og vanskelige lysforhold.

Nå har jeg faktisk et håp om at det kommer UMTS-terminaler i år, men jeg har liten tro på at det kommer noen ekte UMTS-tjenester. Mange aktører har dessverre slanket utviklingsavdelingene sine kraftig. Det er en dårlig strategi dersom man vil nå markedet ut over dem som har dingsedilla.

Problemet for oss brukere er at selv om MMS og bildebeskjeder ikke er nok til at vi løper og kjøper en UMTS-telefon så betaler vi likevel for de nye nettene gjennom GSM-regningene våre.

Jeg tror en lav aktivitet på utvikling av avanserte UMTS-tjenester er midlertidig, men forspranget europeisk mobilindustri har på Microsoft blir nok mindre i løpet av 2003. Bill Gates har en drøm å få sine dingser i alles lommer. Det er ingen uventet strategi fra en av verdens rikeste menn dersom målet er å fortsette i den posisjonen.

Dingsene og deg

2003 ser ut til å bli et dingseår, og dingsene skal bli smartere og mer personlige. Microsoft kaller det SPOT (Smart Personal Objects Technology) og lanserte de første konseptene på slutten av fjoråret.

De personlige smarte dingsene representerer en annen trend enn produkter som mobiltelefoner med innebygget PDA og digitalkamera. De smarte dingsene skal ikke kombinere flere forskjellige produkter. I stedet skal datamaskin og trådløs nettilknytning veves inn i enkle produkter for å gjøre dem smarte.

Det er dingser som tenker og snakker med hverandre.

Et eksempel er reisevekkerur som selv finner ut hvilken tidssone den er i. Det er altså ikke bare jeg som har stupt i seng etter en lang flyreise og glemt å stille klokka. I tillegg har den kanskje en kopi av møtekalenderen din så kan den til og med hjelpe til når du skal stille inn tidspunkt for vekking, men den skal ikke kombineres med et digitalkamera, videospiller, nettleser og mobiltelefon.

Dermed blir årets første trendvarsel at UMTS-markedet ikke vil ta av som en rakett i år heller, og de avanserte terminalene som ser ut til å ville tilby alt fra barbering og elektrisk tannpuss til telefonsamtaler og bilder av svigermor får konkurranse fra enkle, personlige, smarte dingser.

Og vi vil irritere oss over flate batterier og bortkomne batteriladere i år også.

Til toppen