Tante vil ha deg inn i sin gate

Aftenposten vil kapre østlandsfolk på boligjakt til sin nye eiendomskanal. Nå satser avisen på nye kommersiell-redaksjonelle kanaler i stil med SOLs portaltankegang.

Denne uken har Aftenposten lansert det de kaller "en ny portal for eiendomsmarkedet". Tjenesten har fått navnet Aftenposten Eiendom.Dette er første skritt i en større portal-satsing i Aftenposten, selv om "portalen" ikke vil bli liggende på et eget domene eller på en egen inngangsside. I realiteten dreier det seg om lansering av ulike kanaler med utgangspunkt i kommersielle tjenester.Tjenestene ligger da også under vignetten "Annonser" på inngangssiden til Aftenposten Interaktiv.- Annonsesamarbeidet FINN er en integrert del av den nye portalen, og eiendomsannonsene der vil være i en integrert base. Portalen vil ha redaksjonelt stoff om eiendom, forteller assisterende direktør i Aftenposten elektroniske medier, Henning Dahl. Han satser på å bygge bro mellom FINN, som er en ren kommersiell annonsetjeneste, og det redaksjonelle stoffet i Aftenposten. Tanken er å sortere avisinnholdet på nytt og legge det inn i en ny sammenheng. Dermed bygger Aftenposten kanaler slik SOL har gjort på sin portal-tjeneste, med den forskjellen at Aftenposten produserer stoffet selv.Om kort tid vil det lansert nye Aftenposten-kanaler hvor bil og stilling skal få en egen kontekst.Allerede i dag leverer "Tanta i Akersgata" redaksjonelt stoff og annonser til jobbseksjonen i SOL. Nå blir det en parallellkjøring av de to tjenestene.- Vi blir egentlig ikke konkurrenter selv om opplegget er det samme. Vi er opptatt av å være til stede der hvor vi kan få trafikk. Mens SOL er Narvesen, er vi Mixx-kjeden i denne sammenhengen, tegner og forklarer Dahl.På kanaltjenestene vil det også servert bli en del nyttige tips til forbrukerne.Aftenposten Eiendom beregner blant annet hvor stort banklån du har råd til, gjennomsnittsprisen for boliger i et gitt postnummer-område og tips til hva man skal se (eller lukte) etter på visning Dahl avviser at portalen blir en konkurrent til FINN, som kun har rubrikkannonser fra regionsavisene Aftenposten, Adresseavisen, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen.- Finn er en ren annonsetjeneste. Våre samarbeidsaviser i FINN jobber med det konseptet i ulikt tempo og form. Denne portalen er rettet mot Østlandet, og de andre avisenes portaler vil bli vinklet for sine ulike områder, sier Dahl.

Til toppen