Undersøkelsen om e-post er gjort av britiske Dynamic Markets for den amerikanske Veritas. I forbindelse med undersøkelsen er 850 IT-ansatte og informasjonssjefer i mellomstore og store bedrifter i USA, Europa, Midt-Østen og Sør-Afrika blitt spurt om stress forbundet med e-posttjenester.
Les også:
- [08.09.2004] IT-avdelinger må lage tjenestemenyer
- [22.07.2003] Et e-posthelvete etter ferien
- E-post er blitt noe mye mer et et kommunikasjonsverktøy, noe som legger et enormt ansvar på de som skal sørge for at e-post alltid er tilgjengelig, sier Mark Bregman i Veritas, til InformationWeek.
- Når IT-ansvarlige ikke greier å holde systemene i gang, hindrer de hele organisasjonens muligheter til å gjøre forretninger, sier han.
Nesten 70 prosent av de som deltok i undersøkelsen fortalte at deres brukere blir sinte innen en halv time hvis de mister tilgangen til e-post, mens en femtedel av IT-sjefene fortalte at de føler at deres stilling er i fare hvis e-posten er nede i 24 timer.
I tilfeller hvor nedetiden er så lang som en uke, mener en tredjedel av intervjuobjektene at stresset forbundet med dette ville være større enn store hendelser som å gifte seg, å skille seg, å flytte til et nytt hus eller å være involvert i en bilulykke.
Men undersøkelsen viste også at de IT-ansatte til tross for dette, ikke gjør alt de kan for å unngå denne formen for driftstans.
Mens nesten alle de spurte hevdet at de sikkerhetskopierer e-post, innrømmet 56 prosent at minst noe av selskapets e-post ikke er inkludert i de automatiske backup-rutinene. I stedet måtte de IT-ansatte - eller til og med selve brukerne - manuelt sørge for sikkerhetskopiering av deler av e-posten.
18 prosent av de spurte svarte at de faktisk kan gjenopprette e-post som er eldre enn ett år gamle. 30 prosent sa de kunne gå så langt som én måned tilbake i tid, mens 11 prosent innrømmet at de bare kunne finne fram til meldinger sendt eller mottatt den siste uken.
Det er særlig i USA at lagring av e-post over lang tid er nødvendig, som følge av føderale reguleringer som krever nettopp dette. Ikke minst i forbindelse med søksmål mot selskaper vil gammel e-post ofte bli etterspurt.