Taper kunder på kamp mot Telenor

Port It taper kunder på sitt felttog mot Telenor Mobil.

Port It mangedoblet prisene på samtaler inn til selskapets kunder, den såkalte termineringsavgiften. Tiltaket var ikke særlig populært blant deres egne kunder, særlig ikke da Telenor varslet at de ville slutte å sponse egne kunders samtaler til Port Its kunder. Plutselig kostet det mobilpriser å ringe til deg hvis du var kunde av Port It.

    Les også:

Telio var kunde av Port It. Rune Strømmen, administrerende direktør i Telio, har tidligere uttalt til Aftenposten at han mener begge parter i konflikten har taklet det dårlig. Nå viser det seg at han har tatt konsekvensen av dette, og sagt opp forholdet til Port It.

– Vi jobber for at tellerskritt skal bli gratis, og da kan ikke vi sitte og ta imot høye termineringsinntekter, sier han.

Han ble ufrivillig part i konflikten, og var misfornøyd med at Port It satte opp avgiften.

– Det er et håpløst tiltak, sier han. – Det er meningsløst at Port It, som driver tjenester for andre operatører gjennomfører slike tiltak. Vi har ikke noe med det å gjøre lenger.

Han forsikrer at han selv ikke tar høyere termineringskostnad enn Telenor.

Port It har selv innført et tilbud til egne kunder om å flytte dem ut av situasjonen som gir de høye termineringsavgiftene. Dette tyder på at Telio neppe var den eneste kunden som reagerte.

Strømmen støtter ellers Port Its påstand om at termineringsavgiftene til mobiltelefoni er altfor høye, men har ingen forståelse for Port Its tilnærming til problemet.

– Ja, de er altfor høye, det er noe alle bortsett fra Telenor Mobil og Netcom vet. Det bør være billigere å terminere til mobilnett enn fastnett, ettersom det er billigere å gjøre det via radio enn kabel. Mobilselskapene har så langt fått lov til å bruke en annen modell, men det er et historisk etterslep. Og Post- og Teletilsynet har ikke den makten de gjerne skulle hatt, de er blitt overprøvd på vedtak av Samferdselsdepartementet flere ganger, og så er det noen som har bedre lobbymuskler mot staten enn andre, sier han.

Telenor mener det er absurd å si at kostnadene i fastnettet og mobilnettet er like.

Til toppen