Taper millioner på CD-brenning og MP3

De siste salgstallene for CD-plater og singler er ikke hyggelig lesning for platebransjen. Warner-sjef Mats Nilson mener det er en kombinasjon av manglende kvalitet på platene, og at mange laster ned MP3 og brenner sine egne Absolute Music-plater.

Statistikken over solgte CD-er, singler, LP-er, videoer og alt mulig annet fra leverandør til forhandler, er nylig sluppet av Gramofonplategrossistenes Forening.

Den viser at antallet solgte singler har stupt fra 108.000 ifjor til 64.000 i 2001, og at det ble solgt singler for 1,5 millioner kroner mindre i august i år enn ifjor. I kroner og øre betyr det en nedgang for hele året, på over 50 prosent i forhold til år 2000.

Resten av statistikken er heller ikke hyggelig lesning for platebransjen. Antallet solgte CD-er så langt i år, har sunket med 10 prosent i forhold til fjoråret. Det tilsvarer, i kroner og øre, en nedgang fra 534,7 millioner i 2000 til 487,9 millioner kroner i 2001.

- Det er nok flere grunner til dette, men markedet er nede i et søkke nå. Selskapene har heller ikke klart å levere markedet nok med releaser, og første halvår har ikke vært imponerende for noen av selskapene. Sommeren har vært fylt med "best-of-plater" og lignende, mener daglig leder Mats Nilsson.

Nilsson er også administrerende direktør i Warner Music Norway og mener både CD-brenning og MP3-nedlasting påvirker salget i sterk negativ retning.

- Vi ser klare tegn på andre ting som spiller inn, så som nedlasting og CD-brenning. På singelmarkedet merkes dette veldig godt - at for eksempel én kjøper og seks personer kopierer.

Nilsson tror CD-brenning er en minst like stor trussel som nedlasting.
- Folk liker å lage sin egen Absolute Music kopi, kopiering påvirker statistikken like mye som nedlasting, sier han.
Likevel er han ikke svartsynt med tanke på platebransjens fremtid:


- Folk kjøper fremdeles fullpris-CD. Det er de yngre som kopierer og brenner og laster ned, mens de eldre kundegruppene fortsatt kjøper platene sine. Jeg tror det vil ta seg opp igjen. Når artister som Travis kommer, så ser vi at markedet er der. Men det er klart man kommer i tenkeboksen i forhold til det å selge album når en ser statistikken, avslutter Nilsson.

Totalnedgangen for alle typer fonogrammer, inkludert MC, LP, MD, DCC og musikkvideo er for august 13 prosent i antall enheter, og 15 prosent i verdi.

Den gode nyheten er at norske artister har opplevd oppgang i salget av sine plater. Deres antall av totalsalget økte fra 14 til 17 prosent fra i fjor til i år.

Til toppen