Taper store penger på hver Xbox 360

Prisen på grafikk- og prosessorsystemene i Xbox 360 gjør at Microsoft må selge maskinen med stort tap.

Isolert sett er spillmaskinmarkedet en lite lukrativ bransje. Utviklingskostnadene er store og konkurransen er hard, slik at mulighetene for til slutt å tjene penger på selve maskinvaren, er klart begrensede. Det er salg av spill, lisenser og tjenester som skal skaffe leverandørene det store overskuddet.

Dette gjelder selvfølgelig også Microsoft, som denne uken lanserte spillmaskinen Xbox 360 i USA. Maskinen kommer på markedet i Norge fredag den 2. desember. Interessen for maskinen er stor, men ifølge en undersøkelse gjort av iSuppli, taper Microsoft et betydelig beløp for hver maskin som selges. Analyseselskapet har dissekert Xbox 360 Premium og beregnet hvor mye de enkelte komponentene koster Microsoft.

Den sentrale komponenten i Xbox 360 er en trekjernet PowerPC-prosessor fra IBM. Denne koster ifølge iSuppli 106 dollar, noe som er 20,2 prosent av de totale materialkostnadene.

- En rekke mennesker spør meg hvilket selskapet som vil vinne i spillkonsollmarkedet: Microsoft eller Sony? Jeg svarer 'IBM', sier Chris Crotty, senioranalytiker for konsumentelektronikk i iSuppli, i en pressemelding. I tillegg til Xbox 360, vil både Sonys PlayStation 3 og Nintendos Revolution benytte prosessorer produsert av IBM. iSuppli mener forøvrig at PlayStation 3 vil bli lansert tidlig i 2006.

Den dyreste komponenten i Xbox 360 er likevel grafikksystemet fra ATI, som sammen med integrert minne fra NEC vil koste omtrent 141 dollar. Prisen på 512 MB GDDR-minne fra Samsung koster 64 dollar, mens SiS Southbridge-brikken koster omtrent 12 dollar. Samlet pris for alle de elektroniske kretsene på hovedkortet antas å være 370 dollar. I tillegg kommer prisen for harddisk, DVD-enhet, kabinett, dokumentasjon og pakking.

    Les også:

iSuppli mener at den totale materialkostnaden er på 525 dollar. Dette er 126 dollar mer enn den amerikanske utsalgsprisen på 399 dollar, og da er ikke arbeidskostnader, fortjenesten til distributører og forhandlere, og eventuelle avgifter inkludert.

Diagrammet nedenfor viser fordelingen av kostnadene på de ulike komponentene.

Andrew Rassweiler, sjef for iSupplis Teardown Analysis Service, sier i pressemeldingen at det virkelig ikke er overraskende at utgiftene på spillkonsoller i begynnelsen er i nærheten av eller høyere enn utsalgsprisen. Han legger til at kostnadene for prosessoren og grafikksystemet vil bli redusert med minst 50 dollar per maskin i løpet av neste år. I tillegg kommer andre kostnadsreduksjoner.

iSuppli mener at introduksjonen av Xbox 360 vil føre til en oppgang i det totale, stasjonære spillkonsollmarkedet, som til nå i år har opplevd en nedgang på 9,1 prosent til 28 millioner solgte enheter.

Analyseselskapet forventer et sprang til nærmere 40 millioner solgte enheter i 2006. Ingen av tallene inkluderer håndholdte enheter som Game Boy eller PSP.

Analytikere som har sammenlignet kostnadene for Xbox 360 og PlayStation 3 mener at Sonys maskin kan bli bortimot dobbelt dyr å produsere enn Microsofts. Enkelte mener at den inkluderte Blu-ray Disc-spilleren alene vil koste mer enn utsalgsprisen for maskinen, som ifølge enkelte antydninger fra Sony skal være i samme område som for Xbox 360. I tillegg er trolig Cell-prosessorene PlayStation 3 skal benytte dyrere enn prosessoren som sitter i Xbox 360.

Til toppen