Tapt søksmål rammet 24Seven hardt

Gjør opp driften i andre kvartal med et underskudd større enn halv omsetningen.

For et år siden kunne 24SevenOffice gjøre opp regnskapet for andre kvartal med et beskjedent driftsoverskudd (Ebitda) på 73 000 kroner.

I år, trass i en omsetningsøkning på 38 prosent til 24,9 millioner kroner, gjøres andre kvartal opp med et driftsunderskudd på 12,9 millioner kroner.

Årsaken er at driften er belastet med 12,8 millioner kroner knyttet til tapet av søksmålet mot Active 24, der 24Seven Technology (som selskapet heteer nå) ble dømt til å betale en erstatning på 12,4 millioner kroner. 24Seven anket denne erstatningsdommen i juni i år.

Uten erstatningen til Active 24, blir driftsresultatet for andre kvartal likevel negativt. 24Seven trøster seg med at driftsresultatet for første halvår, fratrukket erstatningen, havnet på pluss 1,7 millioner kroner.

Omsetning og driftsresultat i 24Seven de siste kvartalene.
Omsetning og driftsresultat i 24Seven de siste kvartalene.

24Seven har brukt de siste månedene til å rydde opp i selskapets eiendommer og investeringer. To viktige transaksjoner er kjøpet av Propartner, og salget av AccountonIt, som ble kunngjort i dag.

24Seven kjøpte 70 prosent av Propartner i mai. Kjøpet er finansiert med et lån på 42 millioner kroner som skal tilbakebetales i 2014. Håpet er at Propartner skal bidra til lønnsomhet gjennom blant annet et prosjekt innen videokonferanser.

AccountonIt ble solgt for 25 millioner kroner. I kvartalsrapporten heter det at selskkapet var «en viktig kilde til ekspertise i utviklingen av ERP-systemet til 24SevenOffice», og at man følgelig har sikret seg en «strategisk» avtale med tanke på den langsiktige utviklingen av dette produktet.

24Seven tilbyr programvare på abonnement til små og mellomstore bedrifter, innen ERP, CRM, prosjektstyring, samhandling, telefoni og økonomi.

Med tanke på positive prognoser for SaaS-markedet som helhet, ser selskapet lyst på framtiden. Samtidig advarer de at de fortsatt kan utsettes for redusert omsetning gjennom konkurser og nedbemanning i kundebasen.

    Les også:

Til toppen